برش زدن رو همه ما میتونیم توی فتوشاپ
انجام بدیم. اما دلیل اینکه توی ویرایشگر فایل خام برش میزنیم اینه که
این کار غیر مخرب هست. یعنی اگر توی فتوشاپ عکس رو ببُرید، باید یا یه نسخه
دیگه از اون فایل برش خورده ذخیره کنین، یا اگر روی همون فایل اصلی ذخیره
کنین، فایل اصلی رو از دست میدین. اما اینجا اینطوری نیست. هر بار که عکس
رو باز کنین، میتونین یه کادر جدید ازش خروجی بگیرین.
برش زدن تو ویرایشگر فایل خام، مثل خود فتوشاپ
کار میکنه. یعنی حرف C اینجا هم برای برش زدن هست. آیکنش هم شبیه به
همونیه که توی فتوشاپ داریم، و اینکه همونجوری هم روی عکس کلیک میکنیم و
میکشیم.
اما جابهجا کردن کادر، مثل قدیمهای فتوشاپ هست. یعنی وقتی توی کادر کلیک
میکنیم و میکشیم، خود کادر رو جابهجا میکنه. نه عکس توی کادر رو.
اتفاقا من این رو بیشتر از این حالت پیشفرض جدید فتوشاپ دوست دارم. تغییر
اندازه کادر برش هم خیلی سادهست. کنارههای کادر یا گوشهای کادر رو
میگیریم و به یه طرف میکشیم و تغییر اندازه میدیم. نهایتا Enter رو هم
میزنیم.
اما
اینکه میگم غیر مخربه یعنی چی؟ یعنی اگر دوباره ابزار Crop رو انتخاب
کنیم. همین کادر رو دوباره میبینیم و میتونیم عوضش کنیم. حتی اگر دو روز
بعد یا دو سال بعد هم فایل رو دوباره باز کنیم و ابزار Crop رو برداریم،
بازم همین کادر رو میبینیم و دوباره جایی رو که میخوایم رو برش میزنیم.
اغلب اوقات ما برش رو به صورت چشمی میزنیم. یعنی نگاه میکنیم ببینیم که کادری که دوست داریم چقدر باشه و همون رو میبُریم. اما یه وقتایی لازم هست که توی یه اندازه خاصی برش بزنیم. مثلا فرض کنیم دارم عکسهام رو برای یک آلبوم با صفحات 20x30cm آماده میکنم و باید همه کادرهام 2×3 باشه. یا مثلا فرض کنیم دارم عکس هام رو برای اینستاگرام آماده میکنم و باید همه عکسهام، 1×1 باشه. یعنی مربعی باشه. اینجور وقتها، میتونیم توی کادر برش راست کلیک کنیم و نسبت مورد نیازمون رو انتخاب کنیم. از حالا به بعد همیشه کادر روی همون سایز باقی میمونه. یعنی دیگه تغییر نمیکنه تا وقتی که خودمون تغییرش بدیم. ضمنا وقتی نسبت 2×3 هست یا هر سایز مستطیلی دیگه، این ابعاد هم افقی میتونه باشه و هم عمودی. بستگی داره خودمون کدوم رو کوتاهتر در نظر بگیریم و کدوم رو بلندتر. یا اصلا سادهتر اینه که X رو بزنیم. خودش عمودی میشه یا افقی میشه. اینجوری راحتتر هم هست.
البته
همیشه هم اندازه نسبتی که می خواهیم دقیق نیست. مثلا فرض کنیم من میخوام
همه عکس هام تو اندازه 16×21 برش بخوره. میدونیم دیگه، 16x21cm یه سایز
استاندارد برای چاپ عکسها تو ایرانه. خیلی هم سایز محبوبی هست و ما زیاد
اون رو چاپ میکنیم. برای همین میتونیم روی Custom بزنیم و اندازهای که
میخوایم رو وارد کنیم. یادمون باشه، اینی که الان وارد میکنیم، اندازه
اصلی عکس نیست. “نسبت” طول به عرض کادر عکس یا همون نسبت اضلاع عکس هست.
اندازه اصلی رو میتونین زیر کادر تصویر، روی لینکی که اون زیر هست ببینین.
هر چی بخواهیم میتونیم انتخاب کنیم و عکس هامون رو با همون برش بزنیم.
حالا اگر یه عکسی رو برش بزنین، اگر اون رو باز کنین توی فتوشاپ که با همین برش باز میشه، اگر هم دکمه Done رو بزنین، توی برنامه Bridge حالت برش خورده اون رو نشون میده. یه آیکن هم کنارش میاد که نشون میده عکس رو برش زدیم که اگر بعدا خواستیم عکسها رو بررسی کنیم، بدونیم که این عکس برش خورده و در صورت نیاز میشه دوباره بازش کنیم و کادر بزرگتری رو براش در نظر بگیریم.
اینجور
وقتها میتونیم از ابزار Strengthen یا صاف کردن استفاده کنیم. هم
راحتتره و هم برای این کار دقیقتر کار میکنه. کافیه روش دو بار کلیک
کنیم و Enter رو بزنیم.اما همین ابزار هم اگر نتونه خوب تشخیص بده،
میتونیم خودمون به صورت دستی، خط افق رو بکشیم. وقتی روی این ابزار کلیک
میکنیم، نوک نشانهگر موس عوض میشه و میتونیم باهاش خط بکشیم. البته
آیکن جالبی نداره و به نظرم فتوشاپ باید هرچه زودتر یه فکری به حال این
آیکن بکنه. اگر یادتون باشه، قدیمها، ابزار کمند یا همون ابزار انتخاب توی
فتوشاپهای قدیمی هم یه همچین شرایطی داشتن و جایی که میخواستیم یه
انتخاب دقیق بکنیم، نوک ابزار خوب معلوم نبود. این ابزار هم همینطوره.
یادتون
باشه. به طور کلی، هیچ کدوم از این برشها عکس رو خراب نمیکنن. تو فصل
اول ویدئوهای آموزش ویرایشگر فایل خام فتوشاپ توضیح دادم که اصولا هر کاری
که اینجا انجام میدیم، غیر مخرب هست. یعنی بعدا اگر دوباره عکس رو باز
کنیم و همین ابزارها رو برداریم، همه چیز همون حالت اولیه رو داره.
بنابراین، برای برش زدن یا صاف کردن عکس اصلا نگران نباشید. هیچی تغییر
نمیکنه. اگر نسخه اصلی رو لازم داشتید، همیشه در دسترس هست.


اما
گاهی اوقات هم هست که یه عکسهایی با هیچ کدوم اینها، خوب صاف نمیشن.
یعنی منظورم اینه که همه خطوطش به درستی تصحیح نمیشن. اینجور وقتها
میتونین برین سراغ روشهای دستی تصحیح اعوجاج پرسپکتیو. مثلا درباره عکس
دوم که نمایی از یک ساختمان چند طبقه یا احتمالا یک هتل هست، با اینکه خطوط
عمودی و افقی زیادی توی تصویر وجود داره، اما گزینه Auto و گزینه Full که
اصلاح کامل بود هم نمیتونن کاملا درستش کنند.
در
اینجا ابتدا باید تفاوت بین دو نوع تصحیح اشکالات لنز را توضیح بدهم. یک
وقتهایی، خود شما حواستان به زاویه دوربین نبوده است. این مورد را در
پادکستهای نورنگار هم به طور کامل توضیح دادم. مثلا کج بودن خط افق در عکس
های منظره، مربوط به لنز نیست. در این مواقع خود شما هستید که دوربین را
کج گرفتهاید. همچنین گاهی اوقات هم هست که اعوجاج، در واقع تاثیر پرسپکتیو
است. مثلا فرض کنید رو به یک دیوار ایستادهاید و میخواهید از آن عکس
بگیرید. اگر دوربین شما، کاملا روبه دیوار نباشد و نسبه به دیوار، زاویه
داشته باشد، باز هم این کج بودن کادر را مشکل اعوجاج لنز نمینامیم. بلکه
خود شما باعث آن شدهاید. البته این اشکال هم راه دارد و به راحتی
میتوانید در فتوشاپ اون رو تصحیح کنید که در اپیزود بعدی درباره آن
میگویم.
اما
این تیرگی دور همیشه هم بد نیست. چون اصلا یه سری هستند که دوست دارد این
تیرگی بیشتر باشه. کیا؟ عکاسان پرتره. عکاسان پرتره، معمولا خودشون یه کمی
هم تیرگی دور رو بیشتر میکنن تا تمرکز چشم بیننده به سمت وسط کادر و
سوژههایی که اونجا دارن بیشتر بره. به همین خاطر، اگر بخواین میتونین با
استفاده از گزینه Correction Amount مقدار Vignetting را هر چقدر میخواهید
کم کنید. اما حواستون باشه. اگر یه وقتی عکس رو برش بزنین، یه تیرگی دور
نامتقارن، در کنار تصویر باقی میمونه. یعنی مثلا یه کناره عکس تیرگی داره،
یه کناره نداره. برای همین هم بهتره اگر میخواهید عکس رو ببُرید، به این
گزینه دست نزنید.
میرین
توی همون برگه تصحیح اعوجاج لنز و اینبار روی برگه Manual میزنین. اینجا
یه اسلایدر داره برای برطرف کردن Distortion. یعنی همون اشکال بالشتکی و
بشکهای و اینها. اشکال لنز رو تا جایی که میشه میگیریم (+2) و بعد
دوباره به برگه Profile برمیگردیم.