مقالات دیج ایمیج

مقالات مرتبط در حوزه عکاسی

مقالات دیج ایمیج

مقالات مرتبط در حوزه عکاسی

مقالات عکاسی - عکاسی عروسی - عکاسی صنعتی و مطالب مرتبط

۱۵ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اواخر سال 1965، عکاس نسبتا جوان به نام George Kalinsky که تازه از دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شده بود، با یک دوربین که از گردنش آویزان کرده بود، رفت به طرف ورزشگاهی در میامی، که یکی از اسطوره‌ای‌ترین ورزشکاران دنیا، اونجا در حال تمرین بوکس بود. محمد علی کلی توی اون ورزشگاه با مربی‌اش تمرین می‌کرد. جرج کالینسکی، به آن ورزشگاه رفت و از صحنه‌های تمرین محمدعلی چند عکس گرفت. رول عکس‌هاش رو که تموم کرد، اون عکس‌ها رو برد به Madison Square Garden. “مدیسون اسکوار گاردن” نام یک ورزشگاه سرپوشیده بزرگ در وسط شهر نیویورک است که از سال‌ها قبل محل برگزاری مسابقات ورزشی بزرگی بود. خیلی از مسابقات در این ورزشگاه انجام می‌شد، اما این ورزشگاه تا اون روز هیچ عکاسی رسمی‌ای نداشت. مدیر ورزشگاه نگاهی به عکس‌ها کرد و از مدل عکس‌ها و از اون عکاس جوان خوشش آمد و از او خواست تا چند هفته‌ای در آنجا مشغول عکاسی شود. بعد از چند هفته هم استخدامش کرد و جرج کالینسکی برای 50 سال، به عنوان عکاس رسمی مدیسون اسکوار گاردن، در آنجا عکس گرفت. اما این داستان جرج نیست، داستان یکی از معروف‌ترین سوژه‌های اوست که اتفاقا او هم به عکاسی علاقمند بود: فرانک سیناترا.

فرانک سیناترا یکی از مشهورترین افراد در دنیای موسیقی و بازیگری است. او را به عنوان اسطوره موسیقی جهان می‌شناسند. همچنین بارها در دنیای بازیگری درخشید و اسکار و گلدن گلوب و جوایز دیگری را از آن خود کرد. اما دنیای عکاسی هم جایی بود که فرانک سیناترا یکبار به آن قدم گذاشت و تصویری ماندگار از خود ثبت کرد.

امیر یاری در این پادکست فارسی درباره عکاسی کردن فرانک سیناترا می‌گوید. ماجرایی که به اندازه خود او جذاب است. ماجرای چشم‌های آبی فرانک سیناترا در کنار رینگ بوکس:

تصویر فرانک سیناترا که چند سال پیش در یک مراسم بزرگداشت توسط جرج کالینسکی به نمایش گذاشته شد.

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

10 چیزی که باید قبل از مراسم، به عکاس عروسی تان بگویید

من قصد دارم در این مطلب با شما مطالبی را به اشتراک بگذارم که من و همه همکاران عکاسم مایلیم قبل از روز بزرگ و باشکوه عروسی‌تان از آن‌ها مطلع شویم. در اینجا به اطلاعاتی اشاره خواهیم کرد که با در میان گذاشتن آن‌ها با عکاس عروسی تان، به ما کمک خواهید کرد که کارمان را بهتر انجام بدهیم.

  1. 10 چیزی که باید قبل از مراسم، به عکاس عروسی تان بگویید
  2. شماره تماس و اسامی همکارانمان در مراسم عروسی

ما تنها کسی نیستیم که در روز عروسی‌تان برایتان کار می‌کنیم، بلکه کسان دیگری نیز هستند که قرار است با آن‌ها نیز به‌طور پایاپایی همکاری کنیم. برای مثال با دی جی یا مدیر برنامه‌هایتان و یا مسئول هماهنگ کننده مراسم عروسی و… دانستن چنین اطلاعاتی، در بعضی موارد می‌تواند بسیار مفید باشد. به این ترتیب ما به کمک هم امور کار را به دست می‌گیریم و دیگر به‌هیچ‌عنوان لازم نیست نگران چیزی باشید و در همه‌جا حضورداشته باشید. ما می‌توانیم قبل از عروسی باهم هماهنگ شویم و یک کار گروهی مشترک را در کنار هم آغاز کنیم. بیشتر عکاسان ترجیح می‌دهند این کار را انجام ندهند و از شما این اطلاعات را نپرسند، زیرا این‌طور راحت‌تر هستند و دردسر تماس با دیگران را نخواهند داشت. اما اگر ما اصرار به انجام این کار را داریم مطمئناً به فکر مزایای آن ‌هم هستیم. بنابراین اگر هم فراموش کردم این اطلاعات را از شما بگیرم، خودتان آن‌ها را برایم بفرستید.

عکاس عروسی

  1. اسامی کامل تک‌تک اعضای خانواده‌تان و نزدیکانی که در مراسم عروسی حضور پیدا خواهد کرد.

عکاسان باتجربه و مجرب به‌خوبی می‌دانند، چقدر خوب است قبل از شروع مراسم و حضور داشتن در آن اسامی تمام افراد حاضر در آن جمع را تمرین کنند و بلد باشند. نمی‌دانید چقدر کار زشتی است که یک عکاس مقابل 30 یا 40 نفر ایستاده باشد که همگی نام او را می‌دانند اما او نام هیچ‌کدام از آن‌ها را نداند و آن‌ها را با “هِی شما” صدا کند؟ پاسخ این سؤال کاملاً مشخص است. این می‌تواند برای یک عکاس حرفه‌ای و صاحب‌نام بسیار نامناسب و بد باشد. اگر یک عکاس جدید و ناشناسی برای مراسمتان در نظر گرفته باشید شاید از دید دیگران این مسئله مهم نباشد و حضار زیاد به این قضیه توجه نکنند اما در غیر این صورت، حتماً برای عکاستان لیست اسامی حضار در مراسم عروسی‌تان را ارسال کنید.

البته درباره خانواده‌هایی که چند سالی هست با آن‌ها در ارتباطم و آن‌ها را می‌شناسم مشکل چندانی نیست. اما ترجیح می‌دهم که نام خواهر و برادرها و پدر و مادر عروس و داماد را از قبل بپرسم و از بر کنم.

10 چیزی که باید قبل از مراسم، به عکاس عروسی تان بگویید

  1. بیان کردن هر مسئله و مشکلی که می‌توانیم به شما در حل کردن آن کمک کنیم

یادم می‌آید چند سال پیش از یک عروس و داماد عکاسی می‌کردم که دست چپ عروس خانم، به صورت مادرزادی، بدون انگشت بود. من این موضوع را نمی‌دانستم و در قرارهایی که با او داشتم متوجه این اشکال نشده بودم. دقیقاً در دقایق اول عکاسی، وقتی از او خواستم که دستش را دور گردن داماد بگیرد، متوجه شدم و هر دوی ما خیلی بابت این مساله خجالت‌زده شدیم.
شاید اگر قبل از روز عکس‌برداری، این موضوع را می‌دانستم، راحت‌تر برخورد می‌کردم. فهمیدن تمام این جزئیات در مورد افراد حاضر در مراسم عروسی هم می‌تواند به عکاس عروسی ، هم درگرفتن عکس‌های بی‌نظیر و هم در تبدیل عکاس به مؤثرترین و پررنگ‌ترین فرد در مراسم عروسی کمک بسزایی کند. برای مثال ما اگر اطلاع داشته باشیم که کدام‌یک از والدین عروس یا داماد فوت کرده‌اند یا نیاز به صندلی چرخ‌دار دارند، در عکس‌های جمعی او را صدا نخواهیم کرد، یا حتماً به او کمک خواهیم کرد. یا اگر بدانیم که یکی از اقوام نزدیک، در هوای گرم فوراً شروع به تعرق می‌کند از او زودتر عکس می‌گیریم تا از خیس شدن و اذیت شدن نجات پیدا کند. برای من مهم است که بدانم مثلاً یکی از ساقدوشان عروس حساسیت شدیدی به گل و گیاه دارد از عکاسی از او در باغ صرف‌نظر خواهم کرد. قطعاً بدون دانستن این اطلاعات، عکاس عروسی هیچ ‌چیزی را از دست نخواهد داد. اما می‌توان از این دیدگاه هم به این قضیه نگاه کرد که عکاس عروسی با دانستن این اطلاعات و کمک کردن به افراد دیگر، هم عکس‌های خوبی خواهد گرفت و هم به‌عنوان یک فرد مفید و خوب در روز مراسم عروسی شناخته خواهد شد.

عکاس عروسی

  1. در جریان‌ گذاشتن برخی مسائل خصوصی و مهم که ممکن است در مراسم عروسی دردسرساز شوند

تصور کنید که مادر عروس یا داماد، علاقه‌ای به گرفتن عکس نداشته باشند. دانستن چنین چیز مهمی راجع به او می‌تواند به عکاس عروسی کمک کند تا بدانیم که نباید از او عکس‌های بی‌هوا بگیریم. یا برای مثال اگر والدین عروس و داماد از هم جداشده باشند و به‌هیچ‌عنوان تمایلی در کنار هم بودن نداشته باشند، دانستن این قضیه مهم به ما کمک خواهد کرد تا از اتفاق افتادن یک رویداد بد در روز عروسی‌تان جلوگیری کنیم. شاید تصور اینکه مطرح کردن مسائل خصوصی خانواده خودتان و یا همسرتان با ما کاری مناسبی نیست. اما بیان کردن چنین چیزهای مهمی، از روی دادن اتفاق‌های بد در روز عروسی‌تان جلوگیری خواهد کرد. اگر در خانواده شما مسئله مهمی وجود داشته باشد، چه بزرگ و چه کوچک ما نیاز داریم آن را بدانیم. کار یک عکاس خبره مراسم عروسی گرفتن عکس‌هایی از لحظاتی است که افراد باهم در ارتباط‌‌ند، حتی اگر مسئله خصوصی خانوادگی هم وجود داشته باشد بازهم چهره‌های خندان و صادق و مراوده‌های صادقانه بینشان وجود خواهد داشت و ما دوست داریم که از این‌ها عکاسی کنیم. بنابراین دانستن مسائل مهم خانوادگی‌تان به ما کمک خواهد کرد تا از لحظات خوب و چهره‌های راضی عکاسی کنیم تا از اخم‌ها و ناراحتی‌هایی که از دید دوربین پنهان نخواهند شد.

  1. می‌توانید حساب ویژه‌ای روی کمک ما باز کنید

ما به‌عنوان عکاس عروسی ، نزدیک‌ترین کسانی هستیم که در مراسم عروسی حضور داریم. یعنی از لحظه رسیدنمان به مراسم عروسی تا اتمام آن در چند قدمی عروس و داماد حضور داریم. این بدان معناست که برخلاف اینکه شاید نقش مهمی در عروسی نداشته باشیم اما کاملاً برعکس می‌توانیم کمک مؤثری به شما بکنیم. بنابراین چیزی که ما می‌خواهیم بدانیم این است که شما کاملاً آمادگی اجرای این مراسم را دارید. اگر غیرازاین باشد، نگرانی‌های ما در روز عروسی بیشتر خواهد بود. تیم من دوست دارد بداند که اگر در کنار کار عکاسی و فیلم‌برداری عروسی، می‌تواند کمکی هم به برگزاری مراسم عروسی بکند پیش از شروع کار در جریان قرار بگیرد.

  1. تمام ایده‌های غافلگیری‌هایتان را قبل از عروسی با ما به اشتراک بگذارید

غافلگیر کردن در مراسم عروسی کار بسیار جذاب و بانمکی است، اما برای عکاس عروسی نه‌تنها جالب نیست بلکه اگر بدون اطلاع ما باشد، واقعاً از آن متنفریم. همیشه در نظر داشته باشید که عکاس شما نسبت به برنامه شما، امکانات عکاسی مورد نیاز را با خود به همراه می‌آورد. شما تصور کنید که عکاستان خودش را برای یک رقص رمانتیک و آرام آماده کرده است اما یک‌لحظه همه‌چیز تغییر می‌کند و شما همه را غافلگیر کرده و یک رقص دسته جمعی با ساقدوش‌ها انجام می‌دهید. در این لحظه گرفتن عکس و تصویر مناسب نسبت به حرکات شما که از قبل برایمان مشخص نبوده بسیار سخت و نتیجه آن پیش‌بینی نشده خواهد شد. بنابراین حتماً قبل از انجام هر ایده غافلگیری در روز مراسم عروسی‌تان حتماً آن را از قبل با عکاستان در میان بگذارید تا او کاملاً آماده ایده‌تان باشد و با خودش امکانات موردنیازش را نیز بیاورد. در غیر این صورت شما عکس‌های خوب لحظه غافلگیری‌تان را برای همیشه از دست خواهید داد.

  1. جزئیاتی که گفتن آن می‌تواند به عکاس عروسی کمک کند عکس‌های خلاقانه‌ای بگیرد

عکاس عروسی عاشق این است که عکس‌های خلاقانه‌ای از شما بگیرد. عکس‌های عروسی شما نه‌تنها به‌عنوان یادبودی خاص از مراسم عروسی‌تان خواهد بود بلکه بیانگر لحظه‌هایی مانند، شادی، هیجان، ناامیدی، ترس و تمام اتفاق‌هایی که در آن روز می‌افتد خواهد بود. اگرچه یک عکاس تمام سعی خود را خواهد کرد که تمامی این لحظات را ثبت کند اما دانستن جزئیات بیشتر به او کمک زیادی خواهد کرد. شما می‌توانید جزئیات زیادی در اختیار ما بگذارید و بیشتر ما را در این راه کمک کنید تا عکس‌های خلاقانه و بی‌نظیری بگیریم.

عکاس عروسی

  1. زمان غذا خوردن عکاسان

عکاسی فقط به انجام دادن کارهای فیزیکی، یعنی این‌طرف و آن‌طرف دویدن، خم شدن و عکس گرفتن از زاویه پایین و انجام حرکاتی شبیه به ژیمناست‌ها نیست. بلکه عکاسان خلاق علاوه بر بدن خود از ذهنشان نیز برای گرفتن عکس‌های خلاقانه و بی‌نظیر کمک می‌گیرند که با انجام فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی زیاد احساس گرسنگی شدید می‌کنند.

در طی اکثر عروسی‌ها عکاس عروسی تنها کسی است که دیرتر از همه غذا می‌خورد. شاید این قضیه برای کسانی که از دور به ماجرا نگاه می‌کنند مسئله مهمی نباشد اما برای ما عکاسانی که به‌ندرت وقت غذا خوردن داریم دانستن اینکه قرار است کِی غذا بخوریم بسیار مهم است. بهترین زمان برای غذا خوردن عکاسان دقیقاً وسط شام خوردن است. یعنی هنگامی‌که مهمان‌ها مشغول شام خوردن هستند و یا منتظر رسیدن غذایشان هستند. در این زمان اتفاق چندان مهمی ازنظر عکاس نمی‌افتد که حضور فعالش در آن لحظه مهم باشد و باید در نظر گرفت در طی شام خوردن، مخصوصاً وسط شام کمتر اتفاق مهمی رخ می‌دهد. اما اگر ازنظر شما قرار است که عکاسان تا آخر شام منتظر بمانند و کار خاصی را انجام دهند، حتماً آن‌ها را در جریان بگذارید و از قبل به آن‌ها این مطلب را بگویید تا آن‌ها نیز برای خود برنامه‌ریزی کنند و همراه خود مقداری میان وعده برای رفع گرسنگی داشته باشند.

  1. سعی کنید با عکاس عروسی رو راست باشید و به او بگویید که چرا او را انتخاب کرده‌اید

به نظر خودتان چه چیزی باعث شده که من را به عنوان عکاس عروسی انتخاب کنید؟ شاید جواب ما عکاس‌ها این باشد که”عکس‌های خوبمان” اما حقیقت کاملاً چیز دیگری است. این کاملاً درست است که هر عکاسی آرزو دارد که دلیل انتخاب شدنش بهتر از دیگران بودنش باشد اما واقعیت این است که دلیلی که شما یک عکاس را انتخاب می‌کنید بیشتر به خاطر این است که هزینه او نسبت به عکاسان دیگر بهتر بوده و یا گزینه‌های آلبوم عکس‌های بهتری نسبت به عکاسان دیگر داشته است که باعث شده شما او را انتخاب کنید. احتمالاً اگر گزینه بهتر از او هم وجود داشت شما روی همان گزینه فکر می‌کردید. پس لطفاً با عکاس خودتان روراست باشید و بگویید دقیقه از او چه انتظاراتی دارید و او باید چه عکس‌هایی بگیرد و چه عکس‌هایی نگیرد. اگر من و تیم عکاسی عروسی ما را به این خاطر انتخاب کردید که قیمت‌های مناسب‌تری دارد، نباید در کانال‌های اینستاگرام بگردید و از هر صفحه هر عکاس، چند تا از بهترین عکس‌هایش را جدا کنید و از من بخواهید تا همه آن‌ها را برایتان بگیرم. توجه داشته باشید که در هر آلبومی، یک یا چند عکس بهترین است. اما همه آن‌ها بهترین نیستند و فقط وقتی یک آلبوم کامل را می‌بینید باید درباره آن نظر دهید.

عکاس عروسی

  1. هر چیزی که شما را بیشتر نگران می‌کند را به ما بگویید

عکاس مراسم عروسی شما نیروی شگفت‌انگیزی در سازمان‌دهی اوضاع مراسم عروسی‌تان دارد. این‌ها نمونه‌هایی از نگرانی‌هایی هستند که ما بارها از عروس‌ها شنیده‌ایم:

خواهر من فکر می‌کند که اعضای خانواده‌اش زیاد خوب به نظر نمی‌رسند پس این برایش خیلی مهم است که عکس‌های زیبایی از همه اعضای خانواده گرفته شود.

او از اینکه قرار است چگونه در لباسش دیده شود حس خوشایندی ندارد، چراکه فکر می‌کند چربی شکم زیادی دارد. (شکم بزرگی دارد)

او انتظار داشت که فقط بزرگ‌سالان در مراسم عروسی شرکت کنند اما الآن مشخص‌شده است که قرار است کودکان زیادی به مراسم عروسی بیایند که این قضیه او را بیشتر آشفته‌ می‌کند.

من هزینه زیادی برای آتش‌بازی اول مراسم داده‌ام و برعکس، آتش‌بازی آخر شب برایم اهمیتی ندارد.

این‌ها می‌توانند اطلاعات بسیار به‌دردبخوری برای تیم من باشند. چراکه نشان می‌دهد باید روی چه چیزی تأکید کنیم و یا روی چه چیزی تأکید نکنیم. این اطلاعات به ما می‌گویند که چه زمانی باید با آگاهی کامل تمرکز اصلی‌مان را روی کار مهم‌تر بگذاریم.

این کار همچنین باعث می‌شود که من از نهایت خلاقیت خود استفاده کنم. برای مثال، در اوایل سال جاری، زوجی به من گفتند که بسیار نگران اولین رقص دونفری‌شان هستند. چراکه آن‌ها نه علاقه‌ای به رقص داشتند و نه بلد بودند چگونه خوب باهم برقصند. من هم ازآنجایی ‌که می‌دانستم هر دو آن‌ها موزیسین خبره‌ای هستند از آن‌ها خواستم که هردوشان به‌جای تمرکز بر روی رقص یک آهنگ خوب بسازند. آن‌ها سریعاً به حرفم گوش کردند و این کار را انجام دادند و آن آهنگ را در سالن رقص که به نام “اولین آهنگمان” نامیده بودند اجرا کردند. نتیجه این کار برایشان بسیار لذت‌بخش و خوشایند بود. چراکه بهترین شب زندگی‌شان را رقم زد. همه این‌ها به خاطر این بود که آن‌ها با من رو راست بودند و هر چیزی که نگرانشان کرده بود را به من گفتند و من هم بهترین راهنمایی را برایشان کردم.

به همین دلیل انتخاب عکاس مراسم عروسی مناسب بسیار مهم است. بهترین نتیجه و بهترین عکس‌ها فقط با عکاسانی به وجود می‌آیند که با آن‌ها احساس راحتی می‌کنید. اگر فکر می‌کنید من می‌توانم در روز عروسی‌تان، در کنارتان باشم، خوشحال می‌شوم که با من تماس بگیرید: 09124605543

منبع: وبلاگ دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

ترامپ و همه دروغگو‌های اطراف او

این روز‌ها همه درباره ترامپ حرف می‌زنند. اروپایی‌ها درباره خروج ترامپ از تعهد‌نامه‌های بین‌المللی می‌گویند، ایران با خروج ترامپ از برجام مشکل پیدا کرده، آمریکایی‌ها نگران افزایش نارضایتی دولت‌های دیگر از این کشور هستند. خلاصه هرکسی به نوعی با ترامپ درگیر است. همین چند هفته پیش بود که حضور ترامپ در اجلاس سران گروه 7 (یعنی تعهدنامه‌ای که بین 7 کشور بزرگ صنعتی جهان است) خبرساز شد و ترامپ اعلام کرد که از این تعهد‌نامه هم خارج می‌شود. اما دیج ایمیج قرار است عکس بخواند و ورود به سیاست و سایت‌بازی، موضوع مورد علاقه این پادکست نیست. من در این پادکست می‌خواهم به شما بگویم که چطور دنیای عکاسی خبری یا فوتوژورنالیسم می‌تواند دروغ بگوید. در این پادکست می‌خواهم به شما بگویم که عکاسان خبری، صدها عکس از یک رویداد را ثبت می‌کنند، نه برای اینکه به شما بگویند چه اتفاقی افتاده است، بلکه می‌خواهند به شما بقبولانند که چه اتفاقی افتاده است. 

امیر یاری در این پادکست فارسی درباره فتوژورنالیسم، ترامپ و همه دروغگو‌های اطراف او می‌گوید:

 

نگاه فوتوژورنالیسم آلمانی‌ها
فوتوژورنالیسم

نگاه فوتوژورنالیسم ایالات متحده
فوتوژورنالیسم

نگاه فوتوژورنالیسم کانادا
فوتوژورنالیسم

نگاه فوتو ژورنالیسم ایتالیایی‌ها
فوتوژورنالیسم

نگاه فوتو ژورنالیسم فرانسوی‌ها
فوتوژورنالیسم
  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

در ویرایشگر فایل‌های خام فتوشاپ خبری از Levels نیست. جالب اینجاست که نسخه ساده‌تر فتوشاپ که Photoshop Elements نام دارد، شامل ابزار Curves نمی‌شود. دلیل این تفاوت، به امکانات Curves یا منحنی‌ها برمی‌گردد. این ابزار، ابزار بسیار پیچیده‌ای است و طبیعتاً کسانی که با نسخه‌های ساده فتوشاپ کار می‌کنند نیاز چندانی ندارند تا با آن کار کنند. از سوی دیگر خود ابزار Curves شامل ابزار Levels نیز می‌شود و به نوعی یک ابزار دو منظوره است.

اگرچه خیلی از افرادی که با این ابزار کار می‌کنند نمی‌دانند که Curves می‌تواند به Levels تبدیل شوند، ولی در صورتی که نمی‌خواهید منحنی‌ها را به صورت جداگانه کنترل کنید یا اصولاً کار کردن با Curve برایتان خوشایند نیست و همچنان می‌خواهید همان تجربه Levels را داشته باشید، می‌توانید از نقطه‌های ابتدایی و انتهایی Curves به جای نقاط سیاه و سفید دو سمت Levels استفاده کنید.

اشکالی که اینجاست این است که نقطه میانی را در Curveها نمی‌بینیم. در واقع نقطه میانی یا همان نقطه خاکستری وسط که در Leves وجود دارد، در Curves پنهان شده است، اما می‌توانید خودتان آن را ایجاد کنید. یعنی کافیست قبل از جابجا کردن نقاط سیاه و سفید، یک بار در وسط کادر کلیک کنید تا نقطه خاکستری میانی را هم بسازید. حالا می‌توانید به راحتی بعد از جابجا کردن نقاط سیاه و سفید در Curves، نقطه خاکستری میانی را هم جابجا کنید تا به این ترتیب کنتراست تصویر را هم کنترل کنید.

اپیزود 13: فرمان Level هم در اختیار شماست

اپیزود 13: فرمان Level هم در اختیار شماستالبته قبلاً در درس شماره 8 درباره تنظیم کنتراست در Curves و تفاوت‌های آن با خود فرمان Contrast به طور مفصل توضیح دادم. فراموش نکنید که اصولاً در ویرایشگر فایل خام ادوبی هم همانند لایتروم فرمان Levels در دسترس نیست و چاره‌ای به جز استفاده از Curves به جای Levels ندارید. در واقع نمودار هیستوگرام Levels، در نمودار Curve ها ادغام شده و همچنان می‌توانید در اینجا هم نقاط سیاه و سفید را در کنار تنظیمات اختصاصی برای هر کانال رنگی، تعریف کنید.

منبع: وبلاگ دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

اگر تا امروز عادت نداشتید هیستوگرام را نگاه کنید یا اصلاً با دیدن آن از نورها سر در نمی‌آوردید، منحنی‌ها بهترین روش یادگیری هیستوگرام هستند. هیستوگرام یکی از مهم‌ترین مفاهیم در عکاسی دیجیتال است که بدون دانستن آن‌ها، درک تغییرات و تصحیح نور در عکس‌های دیجیتال برایتان بسیار مشکل می‌شود. هیستوگرام در عکاسی در واقع یک دیاگرام نمایش دهنده نورهای تصویر است که می‌تواند پراکندگی نورها و رنگ‌های تصویر را دقیقاً مانند یک نقشه نشان دهد. کافیست همیشه به یاد داشته باشید که فاصله بین سمت چپ تا سمت راست نمودار منحنی‌هایتان، به 256 قسمت مساوی تقسیم شده و هر کدام از آن‌ها هم نماینده یک ردیف از نورها هستند. یعنی هر گروهی از نورهای نزدیک به هم در عکس، در یکی از این ستون‌ها قرار دارند. هر گروه بیشتر باشند، منحنی آن گروه هم بالاتر قرار می‌گیرد.

به عکس‌های زیر نگاه کنید: هیستوگرام در هر کدام از این عکس‌ها به یک شکل است، زیرا در هر کدام از آن‌ها، پراکندگی نور پیکسل‌های عکس با دیگری متفاوت است. مثلاً اگر بخش عمده‌ای از عکس، شامل پیکسل‌های روشن باشد، احتمالاً دیاگرام هیستوگرام بیشتر به سمت راست و رنگ‌های روشن میل می‌کند و وقتی بیشتر پیکسل‌های عکس تیره باشد، دیاگرام هیستوگرام بیشتر در سمت چپ قرار می‌گیرد.

اپیزود 14: خواندن هیستوگرام

اپیزود 14: خواندن هیستوگراماما دانستن این نکته چه کمکی به استفاده از Curves می‌کند؟ نکته دقیقاً همین‌جاست. وقتی نقطه‌ای را روی منحنی کلیک می‌کنیم و رو به بالا می‌کشیم، پیکسل‌های همان نقطه در تصویر روشن‌تر می‌شود. بنابراین می‌توانیم بفهمیم که پیکسل‌های کدام قسمت از منحنی یا عکس در حال روشن‌تر شدن هستند. وقتی به طور پیوسته با Curves کار می‌کنید، آرام آرام یاد می‌گیرید که همیشه نیم نگاهی هم به هیستوگرام پشت آن بیندازید و درک بهتری از آن پیدا می‌کنید. یادگیری هیستوگرام فقط برای ویرایش عکس به شما کمک نمی‌کند. بلکه بسیاری از دوربین‌های عکاسی هم می‌توانند به صورت زنده یا Live هیستوگرام کادر عکس را به شما نشان دهند و به این ترتیب می‌توانید کنترل بهتری روی نوردهی عکس هم داشته باشید و اشکالات آن را زودتر پیدا می‌کنید.

این توضیح ساده هیستوگرام بود. به همین راحتی.

منبع: وبلاگ دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

اسلاید‌های قدیمی، یک جلوه خاصی داشتند که امروز در برخی از فیلم‌هایی که می‌خواهند دوران دهه 70 میلادی را شبیه‌سازی کنند، آن فیلتر را رویشان اضافه می‌کنند. نوعی کنتراست شدید، اما بی‌رنگ. این کنتراست در واقع نوع خاصی از جلوه‌های رنگی شبیه به جلوه‌های رنگی اینستاگرام بود که معمولاً روی اسلاید‌های قدیمی دیده می‌شد. در این حالت شما می‌توانید با استفاده از آموزش‌هایی که در درس منحنی‌های S شکل دادم، روی عکس‌هایتان یک کنتراست نسبتاً شدید اضافه کنید. در واقع وقتی کنتراست یک عکس را زیاد می‌کنیم، معمولاً غلظت رنگ‌های آن، خصوصاً در کانال رنگی قرمز که بیشتر در پوست صورت افراد وجود دارد، افزایش می‌یابد.

با منحنی‌های رنگ می‌توانید یک S Curve روی کل عکس بگذارید و بعد به سراغ کانال قرمز بروید و شدت رنگ قرمز را در بخش‌های میانی نمودار کم کنید. این کار به نوعی ترکیب منحنی‌های رنگ و نور به شمار می‌رود که در درس‌های قبلی هم مفصلاً درباره آن توضیح دادم. خصوصاً اینکه با کمک آن می‌توانید نه تنها کنتراست رنگ‌های قرمز در پرتره‌ها، بلکه کنتراست رنگ‌های سبز در عکس‌های منظره و کنتراست رنگ‌های آبی و زرد در عکس‌های غروب و طبیعت‌ را هم می‌توانید با آن کنترل کنید.

اپیزود 15: کنتراست اما بی‌رنگ

اپیزود 15: کنتراست اما بی‌رنگاین جلوه را، جلوه عکس‌های رنگ پریده هم می‌نامند و برای ساخت عکس‌های پولاروید قدیمی و فیلتر‌هایی که در اینستاگرام می‌بینید کاربرد زیادی دارد. در واقع جلوه‌ای که به دست می‌آورید، شباهت زیادی به همان کنتراست رنگ پریده دارد.

منبع: وبلاگ دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰
5 تیر, 1397

اپیزود 16: ساخت عکس های Cross Prossecing

عبارت Cross Prossecing را در فارسی به روش‌های مختلفی ترجمه کرده‌اند، اما هیچ‌کدام به همان روشنی عبارت “کراس پروسس” نیست. این عبارت نام یک روش پردازش فیلم در سال‌ها پیش است که عکاسان با خلاقیت خودشان، فیلم‌های نگاتیو عکاسی را با داروی مخصوص اسلاید‌ها ظاهر می‌کردند (یا برعکس). با این کار رنگ عکس به جای اینکه عادی و طبیعی بشود، یک جورهای عجیب و غریبی می‌شد. به‌هرحال آن زمان همه از فقدان فتوشاپ رنگ می‌بردند! منحنی‌های رنگ، یکی از بهترین روش‌های کراس پروسس هستند و عکس‌های فوق‌العاده‌ای هم از آن‌ها در می‌آید.

وقتی یک عکس معمولی را به روش کراس پروسسینگ یا “ویرایش ضربدری” تنظیم رنگ می‌کنید، احتمالاً ته‌رنگ های مختلفی در قسمت‌های روشن و تاریک تصویر ظاهر می‌شود. مثلاً گاهی اوقات رنگ‌های روشن تصویر به سمت زرد و بخش‌های تاریک عکس به سمت آبی میل پیدا می‌کند. چنین اتفاقی را در درس‌های قبلی هم درباره Split Toning توضیح دادم. در کراس پروسسینگ، همه چیز در دست شماست و واقعیت این است که هیچ قاعده و قانون دقیقی ندارد. چون در واقع این اتفاق قرار نبوده بر اساس یک قاعده صحیح رخ دهد و بیشتر بر این اساس بود که دارو‌ها و ترکیب آن‌ها با فیلم‌های مختلف، یک نوع اتفاق پیش‌بینی نشده باشد. به همین خاطر شما هم می‌توانید بدون نگرانی بابت اینکه چه کاری درست یا غلط است، سعی کنید روش‌های مختلف را خودتان آزمایش کنید.  برای شروع می‌توانید یک منحنی S شکل روی کانال آبی یا سبز بگذارید.

اپیزود 16: ساخت عکس های Cross Prossecing

اپیزود 16: ساخت عکس های Cross Prossecingفراموش نکنید که درست کردن منحنی S Curve روی هر کدام از منحنی‌های رنگی، می‌تواند کنتراست کلی تصویر را هم افزایش دهد. بنابراین می‌توانید بعد از ایجاد یک منحنی S Curve روی کانال‌های رنگی، دوباره به سراغ تنظیمات Basic یا پایه بروید و کنتراست کلی عکس را از آنجا کم یا زیاد کنید. همچنین می‌توانید با تنظیمات Curves روی حالت عادی هم کنتراست عکس را کمتر یا بیشتر کنید که درباره این نکته هم در درس‌های قبلی توضیح دادم.

منبع: وبلاگ دیج ایمیج

آموزش های دیگر را می توانید در این صفحه مشاهده نمایید

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

بالاخره گوگل، برنامه مخصوص گوش دادن پادکست Google Podcasts را برای گوشی‌های اندرویدی منتشر کرد. اگرچه پیش از این هم برنامه‌های خوبی برای این کار منتشر شده بود، اما اینکه گوشی‌های اندرویدی یک برنامه مخصوص پادکست داشته باشند و این برنامه ساخت خود گوگل باشد، حس خیلی خوبی دارد. برنامه‌های گوگل به خاطر رابط کاربری خلوت و ساده‌ای که دارند، معمولاً خیلی بهتر از برنامه‌های شرکت‌های دیگر هستند و شخصاً کار کردن با آن‌ها را بیشتر دوست دارم. اگر نمی‌دانید پادکست چیست یا می‌خواهید از برنامه‌های دیگر برای گوش دادن به پادکست فارسی استفاده کنید، در مقاله “چطور پادکست بشنویم” برنامه Podcast Player را معرفی کردم و می‌توانید آن را مطالعه کنید. اما این مطلب درباره “آموزش استفاده از Google Podcasts” است و ترفند‌های استفاده از آن که پیشنهاد می‌کنم اگر پادکست گوش می‌دهید، آن را از دست ندهید.

نکته اول در آموزش استفاده از Google Podcasts این است که مانند اغلب برنامه‌های دیگر گوگل، مجانی است. یعنی دیگر وسط گوش دادن به پادکست‌‌ها، خبری از تبلیغات یا پیشنهاد خرید نسخه پولی این برنامه نیست و می‌توانید با خیال راحت آن را از گوگل پلی دانلود و نصب کنید.

مثل اغلب برنامه‌های پادکست، وقتی آن را نصب می‌کنید، خود گوگل برخی از پادکست‌های معروف را به شما معرفی می‌کند تا اگر دوست دارید مشترک آن‌ها شوید و برنامه‌هایشان را گوش کنید. تقریباً مطابق هر سلیقه‌ای یک سری پادکست‌های معروف می‌بینید که البته همگی انگلیسی هستند. اگر به دنبال پادکست فارسی می‌گردید، بهتر است فعلاً اینجا چیزی را کلیک نکنید و در همان بالا، دنبال پادکست‌های فارسی مورد علاقه‌تان بگردید. مثلاً می‌توانید عبارت “تصویر دیجیتال” را تایپ کنید تا “پادکست عکاسی دیج ایمیج را به شما نشان دهد.

وقتی یک پادکست را پیدا می‌کنید، بلافاصله چند اپیزود آخر از آن پادکست را هم به شما نشان می‌دهد و لازم نیست از همان ابتدا مشترک آن بشوید. می‌توانید با کلیک کردن روی آیکن مثلث در روبروی نام آخرین اپیزود‌ها، یکی از آن‌ها را پخش کنید و ببینید آیا آن را دوست دارید. اگر هم آن را دوست دارید می‌توانید روی نام آن بزنید و توضیحات بیشتر و اپیزود‌های منتشر شده آن پادکست را ببینید.
نهایتاً، اگر می‌خواهید از این به بعد، در جریان اپیزود‌های جدید آن پادکست باشید، می‌توانید روی دکمه Subscribe بزنید.

از حالا به بعد، دیگر می‌توانید در همان صفحه اول Google Podcasts ، آیکن کانالی که دنبال می‌کنید را ببینید و همیشه پادکست‌های جدید را گوش کنید. ضمنا پادکست‌ها بین دستگاه‌های مختلف سینک می‌شوند. یعنی مثلاً می‌توانید اپیزود “یادداشت‌هایی برای یک شاهزاده” از پادکست فارسی دیج ایمیج را روی موبایلتان تا دقیقه 7 گوش کنید و بعد که به خانه رسیدید، برنامه Google Podcasts را روی تبلت خودتان باز کنید و از دقیقه 7 به بعد را روی آن گوش دهید.

اگر هم فکر می‌کنید، جایی که می‌خواهید بروید، اینترنت در دسترس نیست و می‌خواهید پادکستی که دوست دارید را آفلاین بشنوید، کافیست روی آیکن دانلود بزنید تا بلافاصله توی گوشی‌تان دانلود شود. حالا هر کجا که باشید، بدون اینترنت هم می‌توانید آن را گوش دهید. نگران نباشید. با خیال راحت دانلود کنید و آفلاین گوش بدهید. چون خود Google Podcasts، پادکست‌هایی که دانلود کردید را یک روز بعد از اینکه گوش دادید، پاک می‌کند تا فضای گوشی را اشغال نکند.

نکته: در آپدیت‌های جدید اندروید، باید اول به برنامه Google Podcasts اجازه دسترسی به حافظه را بدهید. بنابراین اگر وقتی دکمه دانلود را می‌زنید، این پیغام را دیدید، روی دکمه Setting بزنید.

و بعد در اینجا روی Permission بزنید و سپس دکمه Storage را بزنید.
حالا وقتی روی دکمه دانلود می‌زنید، برنامه موردنظرتان دانلود می‌شود و می‌توان پادکست را آفلاین گوش بدهید.

در مترو، در ترافیک، در هنگام پیاده‌روی، می‌توان از پادکست لذت برد و زمان را فراموش کرد . پادکست دیج ایمیج یکی از پادکست‌های خوب فارسی است که می‌توانید با این برنامه از آن لذت ببرید.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

وقتی روی منحنی‌های فتوشاپ یا همان Curve کلیک می‌کنید، فتوشاپ بلافاصله یک نقطه یا میخ روی آن قسمت از منحنی می‌کوبد. با این کار مطمئن می‌شوید که نور‌ها یا رنگ‌های تصویر که دارای آن مقدار روشنایی هستند، دیگر تغییر نکرده و ثابت باقی می‌مانند. از حالا به بعد وقتی منحنی‌ها را تغییر می‌دهید، خط منحنی در آن نقطه بدون تغییر باقی مانده و نقاط دیگر منحنی نیز هرچقدر به آن نقطه نزدیک‌تر می‌شوید، کمتر دچار تغییر می‌شود.

اما معمولاً چند نقطه را می‌توان ثابت کرد؟
اگر روی منحنی‌ به تعداد زیاد کلیک کنید می‌بینید که تنها 14 نقطه می‌توانید روی یک خط منحنی قرار دهید. هرچند هنوز هم نتوانسته‌ام دلیل اینکه چرا عدد 14، به عنوان ماکزیمم تعداد نقاط روی Curve انتخاب شده است را بفهمم، اما واقعیت این است که به سختی ممکن است تعداد بیشتر از 4 یا 5 نقطه برایتان کاربرد داشته باشد. جابجا کردن خط Curve در میان نقاط ثابت بسیار سخت و غیرقابل‌کنترل است و معمولاً نتیجه بدی روی عکس باقی می‌گذارد. همچنین خیلی مهم است که وقتی می‌خواهید روی منحنی کلیک کنید، توجه کنید که خود Curve حرکت نکند. زیرا اغلب اوقات وقتی روی آن کلیک می‌کنید، به طور ناخواسته منحنی را رو به پایین یا بالا می‌کشید و یک ویرایش جزئی روی تصویر ایجاد می‌کنید.

اپیزود 05: چند تا نقطه می‌توانیم روی Curve ها بگذاریم؟توجه داشته باشید که ثابت کردن یک نقطه، تنها همان نقطه را ثابت می‌کند و در صورتی که می‌خواهید محدوده یک نقطه ثابت بماند، بهتر است دو نقطه در دو طرف آن هم بگذارید تا اطمینان پیدا کنید آن محدوده، بدون تغییر می‌ماند. در فارسی یک ضرب‌المثلی با عنوان “شش میخه کردن” داریم که کنایه از محکم‌کاری در یک موضوعی است. اینجا در Curve ها می‌توانیم این ضرب‌المثل را با عنوان “سه میخه” کردن در نظر بگیریم!
اگر هم تعداد میخ‌های روی منحنی زیاد شد یا تصمیم گرفتید آن‌ها را کم کنید، می‌توانید به سراغ ویدئوی بعدی آموزش فتوشاپ درباره Curve ها بروید و روش‌های پاک کردن نقاط را ببینید.

منبع: بلاگ دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

تصحیح رنگ با Curve ها هم دقیقا بر اساس همان اصولی کار می‌کند که در درس قبلی هم توضیح دادم. یعنی می‌توانید کانال رنگی مورد نظرتان را انتخاب کنید و با جابجا کردن Curve ها، رنگ مورد نظر را کم یا زیاد کنید. مثلاً فرض کنید که عکسی که می‌خواهید رنگ آن را تنظیم کنید، دارای ته مایه رنگی قرمز است. اگر روی کانال قرمز بروید و منحنی را رو به سمت پایین بکشید، رنگ قرمز از تصویر کم شده و جای آن رنگ Cyne به تصویر اضافه می‌شود.

کانال‌های رنگی Green و Blue هم دقیقا همین کار را انجام می‌دهند. یعنی مثلاً وقتی روی کانال سبز قرار دارید، اگر منحنی آن را رو به بالا ببرید، رنگ سبز به عکس اضافه می‌شود. وقتی هم منحنی آبی را انتخاب کردید، با بالا بردن منحنی آبی، رنگ آبی به عکس اضافه می‌شود.
اگر هم منحنی‌ها را به پایین بکشید، رنگ‌های متضاد آن‌ها به عکس اضافه می‌شود. به این ترتیب که با پایین آوردن رنگ سبز، رنگ Magenta (تقریباً نزدیک به رنگ بنفش) و با پایین آوردن منحنی آبی، رنگ متضاد آبی یعنی زرد به عکس اضافه می‌شود.

اپیزود 12: تصحیح رنگ با Curve هااپیزود 12: تصحیح رنگ با Curve ها

اپیزود 12: تصحیح رنگ با Curve هااپیزود 12: تصحیح رنگ با Curve هااما چیزی که استفاده از Curve ها برای تصحیح رنگ در فتوشاپ را منحصربه‌فرد می‌کند، امکان کنترل تصحیح رنگ برای یک محدوده خاص از رنگ‌های تصویر است.
مثلاً تصور کنید که می‌خواهید قرمزی تصویر را از سایه‌های آن کسر کنید. کافیست که کانال رنگی Red را در Curve ها انتخاب کنید و بعد در قسمت سمت چپ منحنی کلیک کرده و آن را پایین بکشید. با این کار رنگ قرمز از سایه‌های تصویر کم می‌شود.

اپیزود 12: تصحیح رنگ با Curve ها
بعد برای اینکه این کار روی باقی رنگ و نورهای عکس تاثیری نگذارد، می‌توانید نقاط دیگری را روی منحنی بگذارید و منحنی را به نوعی قفل کنید. در تصویر می‌توانید ببینید که رنگ‌های دیگر تصویر را چگونه به این شکل قفل کرده‌ام.

منبع: بلاگ دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال