مقالات دیج ایمیج

مقالات مرتبط در حوزه عکاسی

مقالات دیج ایمیج

مقالات مرتبط در حوزه عکاسی

مقالات عکاسی - عکاسی عروسی - عکاسی صنعتی و مطالب مرتبط

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یک منحنی S شکل، همیشه موجب افزایش کنتراست می‌شود. اما ممکن است بخواهید برعکس این جلوه را داشته باشید. یعنی بدون اینکه نقاط تیره و روش را دست بزنید، کنتراست عکس را کاهش دهید. این هم تخصص منحنی‌های رنگ فتوشاپ است. یک منحنی S درست کنید، اما انحنای قسمت روشن را پایین بیاورید و انحنای رنگ‌های تیره را بالا ببرید. این منحنی S برعکس است و تصویر را تخت یا Flat می‌کند. در ویدئوی زیر درباره آن بیشتر بدانید.

نکته مهم درباره منحنی S برعکس یا کنتراست منفی این است که می‌تواند تأثیر مخرب کنتراست زیاد را برطرف کند. این قابلیت Curveها که بتوانند کنتراست را کاهش دهند، در خود فتوشاپ با روش‌های نسبتاً پیچیده‌ای قابل انجام است. در واقع شما می‌توانید به راحتی با Levels یا خود فرمان Brightness/Contrast یا فرمان‌های دیگر، به راحتی کنتراست را اضافه کنید، اما کم کردن کنتراست پیچیده‌تر از آن است که بتوانید با آن‌ها این کار را انجام دهید. در حالی که Curveها روش بسیار ساده‌ای برای آن دارند. کافی است برای این کار از منحنی S برعکس استفاده کنید.

منحنی S برعکس، دقیقاً مانند S Curve عمل می‌کند. اما به جای اینکه سمت راست منحنی را بالا ببرید، کافی است آن را پایین بیاورید. و در جهت مخالف آن، بخش تیره منحنی را بالا ببرید.

اپیزود 19: منحنی S برعکس

نکته مهم درباره S Curve این است که تنها در فتوشاپ کاربرد ندارد. شما می‌توانید با این منحنی در ویرایشگرهای ویدئویی مانند Adobe Premier، Adobe AfterEffects یا برنامه‌های دیگر هم به نوعی پروفایل‌های Log را شبیه‌سازی کنید تا کنتراست ویدئو را تا حدودی کاهش دهید. همچنین در برنامه Lightroom هم می‌توانید با همین روش، میزان کنتراست عکس را به صورت غیر مخرب، کم کنید و از آن یک خروجی جدید با کنتراست پایین بگیرید. اصولاً قابلیت Curve در بسیاری از برنامه‌های گرافیکی موجود است و می‌توانید از این قابلیت حتی در اپلیکیشن‌های موبایل نیز بهره‌مند شوید.

منبع: بلاگ دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

تنظیمات Curve در ویرایشگر فایل‌های خام، به صورت یک تنظیمات کلی یا Global عمل می‌کند. یعنی نمی‌تواند این تنظیمات را به بخش خاصی از تصویر محدود کنید. بنابراین هر تغییری که روی تصویر بدهید، کل عکس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما اگر از تنظیمات Curves در داخل خود فتوشاپ که در پانل لایه‌ها قرار دارد استفاده کنید، این تنظیمات به عنوان یک لایه تنظیم کننده روی عکس قرار می‌گیرند. بنابراین هر آنچه که می‌توانید با لایه‌ها انجام دهید، با Curve ها نیز قابل انجام است. مثلاً می‌توانید از ماسک لایه‌ای که همراه Curve ها است برای ماسک کردن بخشی از تصویر استفاده کنید. برای ماسک کردن بخش‌هایی که نمی‌خواهید Curve ها روی آن تأثیر بگذارند، کافی است قلم موی سیاه را بردارید و آن قسمت را روی ماسک لایه‌ Curves ، سیاه کنید. در این ویدئو ببینیم چطور این کار را انجام می‌دهیم؟

برای اینکه Curveها را به صورت یک لایه تنظیم کننده استفاده کنید، در پانل لایه‌ها، روی آیکن دایره‌ای دو رنگ (سیاه و سفید) کلیک کنید و از منویی که باز می‌شود روی گزینه Curves بزنید.

اپیزود 18: استفاده با ماسک

با این کار یک لایه ماسک روی عکستان قرار می‌گیرد که همراه با یک ماسک لایه سفید رنگ است. وجود یک ماسک لایه سفید رنگ هیچ تأثیری روی تصویر ندارد. در واقع بودن و نبودن آن هیچ تفاوتی نمی‌کند. مگر اینکه خود شما بخشی از آن را سیاه کنید. طبیعتاً وقتی این ماسک، تماماً سفید است، هر تغییری که با Curveها می‌دهید، روی همه عکس تأثیر می‌گذارد.

اپیزود 18: استفاده با ماسک

اما وقتی با قلم مو، بخشی از این ماسک را تیره کنید، دقیقاً مثل این است که به فتوشاپ بگویید تا تأثیر لایه Curveها را در آن منطقه سیاه شده، نادیده بگیرد. به این ترتیب لایه Curve به جای اینکه روی همه عکس تأثیر بگذارد، فقط روی مناطقی تأثیر می‌گذارد که ماسک لایه‌اش در آن قسمت‌ها سفید باقی مانده باشد.

اپیزود 18: استفاده با ماسک

منبع: بلاگ دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

تنظیمات منحنی‌های رنگ در فتوشاپ، خیلی عالی هستند، اما اگر بخواهید بارها و بارها روی عکس‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنید، اینکه هر دفعه لازم باشد تمام این کارها را تکرار کنید چندان ساده نیست. اگر در حین تنظیم یک رنگ خاص احساس کردید، آن را دوست دارید و ممکن است بخواهید دوباره از آن روی عکس‌های دیگری هم استفاده کنید، می‌توانید آن را در پریست‌ها ذخیره کنید. شاید باور نکنید، اما خیلی‌ها این پریست‌ها را دوست دارند و حتی بابتشان پول می‌دهند. در بخش معرفی عکاسان در وب‌سایت دیج ایمیج گفتم که یک عکاس، این پریست‌های خودش را می‌فروشد.

تنظیمات آماده برای Curveها را نمی‌توانید در بخش Curve در نرم‌افزار ویرایش فایل خام ذخیره کنید. اگر دقت کنید این بخش یک منو دارد که به طور پیش فرض و در همان ابتدا روی Linear یا خطی قرار دارد. این همان حالتی است که می‌توانید برای ریست کردن Curve ها هم از آن استفاده کنید.
در این منو گزینه‌های دیگری نیز به عنوان تنظیمات آماده قرار دارند که هر دوی آن‌ها برای افزایش کنتراست استفاده می‌شوند. یکی از آن‌ها برای کنتراست نسبتاً کم و دیگری برای تنظیمات کنتراست نسبتاً زیاد استفاده می‌شوند. هر دوی این تنظیمات از پیش آماده را می‌توانید به عنوان نقطه شروع انتخاب کرده و خودتان تغییرشان دهید. اما نکته مهم این است که این تنظیمات را نمی‌توانید افزایش دهید یا برای استفاده‌های بعدی ذخیره کنید.

اپیزود 17: تنظیمات حاضر و آماده

البته می‌توانید تنظیمات رنگ و نور مورد نظرتان را به عنوان یک تنظیمات عمومی، در Presetهای ویرایشگر فایل خام ذخیره کنید، که فعلاً مورد نظر ما نیست. اما خود تنظیمات Curve ها در ویرایشگر فایل خام فقط شامل همین چند تا Preset آماده می‌شود. اگر بخواهید که این تنظیمات را در فتوشاپ ذخیره کنید، می‌توانید به تنظیمات Curve ها بروید.

اپیزود 17: تنظیمات حاضر و آماده

برای ذخیره کردن این تنظیمات، در پانل لایه‌ها روی علامت دایره سیاه و سفید کلیک کرده و منوی Curves را کلیک کنید.
بلافاصله لایه تنظیم کننده Curves روی لایه اصلی عکس ایجاد شده و همچنین پانل Properties را هم می‌بینید. این پانل شامل Preset های آماده مختلفی می‌شود که می‌توانید با کلیک کردن روی آن‌ها، تنظیمات آماده‌شان را امتحان کنید.

منبع: بلاگ دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال