مقالات دیج ایمیج

مقالات مرتبط در حوزه عکاسی

مقالات دیج ایمیج

مقالات مرتبط در حوزه عکاسی

مقالات عکاسی - عکاسی عروسی - عکاسی صنعتی و مطالب مرتبط

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گرفتن خروجی از عکس‌ها در لایتروم می‌تواند با استفاده از پریست‌های آماده‌ای که خود این برنامه دارد سریع‌تر و ساده‌تر شود. به عنوان مثال می‌توانید در لایت روم تنظیمات را طوری انجام دهید که عکس‌ها را با فرمت JPEG مخصوص ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی خروجی بگیرد. در این ویدئو نحوه خروجی گرفتن از عکس‌ها در لایتروم را یاد می‌گیرید.

برای خروجی گرفتن با پریست‌ها، منوی File> Export With Preset را باز کنید یا در همان پنجره لایتروم، دکمه Preset را بزنید.
سپس یک پریست را انتخاب کنید. در لایتروم این پریست‌ها از قبل آماده هستند:

Burn Full-Sized JPEGs: در این حالت عکس‌ها، با هر فرمتی که باشند (چه خام و چه JPEG) با تنظیماتی که در مراحل قبل روی آنها اعمال کردیم، با فرمت JPEG خروجی گرفته می‌شوند. در این حالت عکس‌ها با بالاترین کیفیتی که دارند (یعنی همان کیفیت اصلی عکس) و با رزولوشن 240 پیکسل در اینچ خروجی گرفته می‌شوند و هیچ تغییر اندازه‌ای در آنها اتفاق نمی‌افتد. به طور پیش فرض، یک پنجره هم برای رایت CD یا DVD باز می‌شود که در صورت تمایل می‌توانید با وارد کردن یک DVD خام در درایو نوری دستگاه، عکس‌ها را با آن رایت کنید.

اپیزود 11: گرفتن خروجی از عکس‌ها در لایتروم

Export To DNG: این گزینه برای کسانی که با دوربین‌های مختلف کار می‌کنند بسیار پرکاربرد است. زیرا می‌توانند فایل‌های خام دوربین‌های مختلف را بعد از ویرایش آنها، با فرمت خام دیگری که افت کیفیت ندارد و ضمناً در کامپیوتر‌های مختلف به راحتی باز می‌شوند، تعویض کنند. همچنین برای کسانی که می‌خواهند فایل‌های خام ویرایش شده خودشان را در اختیار دیگران قرار دهند، اما تنظیمات عکس‌ها و ویرایش آنها در لایتروم را مخفی کنند هم کاربرد زیادی دارد.
این پریست به صورت پیش فرض به شما اجازه می‌دهد تا یک پوشه را برای خروجی عکس‌ها انتخاب کنید تا عکس‌های خام با فرمت DNG در آنها ذخیره شوند.

For Email: این گزینه همان‌طور که از نام آن مشخص است برای خروجی گرفتن عکس‌ها در لایتروم برای Email است. یعنی عکس‌ها را به یک ایمیل Attach کرده و آنها را ارسال می‌کند.

For Email-Hard Drive: این گزینه برای خروجی گرفتن از عکس‌هایی است که می‌خواهید آنها را با رزولوشن پایین‌تری Email کنید، اما می‌خواهید یک نسخه از آنها را ابتدا روی هارد برای خودتان ذخیره کنید. طبیعتاً باز هم فضای رنگی عکس‌ها sRGB خواهد بود، اما حداکثر بلندی عکس برای ایمیل کردن 640 پیکسل است. طبیعتاً بالاترین رزولوشن هم 72 ppi است.

برای آشنایی با این روش‌های خروجی، ویدئوی آموزشی گرفتن خروجی از عکس‌ها در لایتروم را مشاهده کنید.

منبع: سایت دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

تغییراتی که در لایتروم روی عکس‌ها انجام می‌دهیم، کمی با تغییراتی فتوشاپ متفاوت هستند. زیرا یک قانون کلی در لایتروم وجود دارد: هر نوع تغییری روی همه عکس انجام می‌شود. یعنی از آنجا که هیچ ابزاری برای Selection یا جدا کردن در لایتروم وجود ندارد، وقتی تصویری را تاریک و روشن می‌کنید یا وقتی تراز سفیدی عکس را تغییر می‌دهید، این تغییرات روی تمام کادر عکس اتفاق می‌افتد. اگرچه این عکس برای ویرایش خیر مخرب عکس‌ها یک نکته مهم و کارآمد محسوب می‌شود، اما نقطه ضعف مهمی هم دارد که بسیاری از عکاسان از آن دل‌زده و مأیوس می‌شوند. بدون ابزار انتخاب، نمی‌توانید تغییراتی که می‌دهید را به بخشی از تصویر محدود کنید. در اینجاست که ابزارهای تنظیمات منطقه‌ای یا Local Adjustments به کار آمده و استفاده می‌شوند.

لایتروم سه ابزار مختلف برای تنظیمات منطقه‌ای دارد که هر کدام از آن‌ها برای یک منظور خاص قابل استفاده هستند. این ابزارها عبارت‌اند از قلم تنظیمات یا Adjustment Brush، فیلتر تدریجی یا Graduated filter و نهایتاً فیلتر دایره‌ای یا Radial Filter. هر سه این ابزارها می‌توانند تنظیمات منطقه‌ای انجام دهند، یعنی می‌توانند تغییراتی که روی تصویر اعمال می‌کنید را تنها در بخشی محدود از عکس ایجاد کنند. اما در این میان، قلم تنظیمات منطقه‌ای یک مزیت عمده نسبت به دو ابزار دیگر دارد. این قلم، می‌تواند بدون اینکه شکل خاصی را دنبال کند، به اشکال و شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون، روی تصویر کشیده شده و مناطقی را که با آن رنگ می‌کنید، تحت تأثیر قرار دهد.
روش کار این قلم تنظیمات منطقه‌ای در لایتروم، تقریباً شبیه به تنظیمات منطقه‌ای در فتوشاپ است که از پانل Layers می‌توانید آن‌ها را انتخاب و استفاده کنید. توجه داشته باشید که ماسک‌ها در لایتروم، کاملاً متفاوت با فتوشاپ عمل می‌کنند. در فتوشاپ، تنظیماتی که ایجاد می‌کنید روی منطقه‌ای که ماسک نشده است ایجاد می‌شود، اما در لایت روم تنظیمات منطقه‌ای دقیقاً زیر ماسک اعمال می‌شوند.
اما ایجاد ماسک در لایتروم، شبیه به فتوشاپ است. در اینجا هم باید به ماژول Develop بروید و ابزار Adjustment Brush را بردارید یا می‌توانید دکمه میانبر K را روی کیبورد فشار دهید. با این کار بلافاصله اسلایدر‌ها یا همان متغیر‌های این ابزار ظاهر می‌شوند و می‌توانید قبل از اینکه شروع به تغییر (یا ماسک کردن کنید) این اسلایدرها را تغییر دهید.
نکته مهم اینکه لازم نیست هر بار تنظیمات قلم موی تنظیمات منطقه‌ای را تنظیم کنید. اگر از این تنظیمات زیاد استفاده می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را برای خودتان ذخیره کنید یا از تنظیماتی که خود لایت روم قبلاً ذخیره کرده‌ است استفاده کنید. برای این کار می‌توانید روی گزینه Effects در بالای همین اسلایدر‌ها کلیک کنید تا تنظیمات آماده را ببینید. امیر یاری در این ویدئو به شما می‌گوید که چطور از ابزار تنظیمات منطقه‌ای یا Adjustment Brush بیشترین استفاده را ببرید.

منبع: بلاگ سایت دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

وقتی می‌توانید ببینید، عکس گرفتن کار سختی نیست. بهرحال همیشه جایی وجود دارد که می‌تونین از توی آن نگاه کنید. گاهی اوقات می‌توانید از چشمی دوربین ببینید، گاهی از LCD موبایل نگاه می‌کنیم، اصلا اگر هیچ کجا نباشه، حداقل می‌توانیم انگشت‌های دست را به صورت یک کادر دوربین در بیاوریم و از توی آن به صحنه روبرو نگاه کنیم. با این کار حداقل می‌توانیم ببینیم که کناره‌های عکس تا کجا پیش می‌رود و چه چیزی ثبت می‌شود. حالا چشم‌هایتان را ببندیدو فکر کنید با چشم‌های بسته چه می‌بینید؟ فکر کنید از چه چیزی قرار است عکس بگیرید؟ این همان شرایطی است که یک فرد نابینا دارد. حالا فرض کنید می‌خواهید با چشمانی که نمی‌بینند عکس بگیرید! و بدتر از آن اینکه وقتی عکس را گرفتید، حالا می‌خواهید آن را ببینید. این زندگی یک عکاس نابینا است. کسی که نه تنها قبل از گرفتن عکس، آن را نمی‌بیند، بلکه حتی بعد از گرفتن عکس هم آن را نخواهد دید. “سونیا سوبراتس” یکی از همین افراد است. کسی که هیچوقت عکس‌هایش را ندیده است.

فوریه امسال، خانم سونیا، برای نخستین نمایشگاه بین‌المللی عکس‌هاش راهی کاراکاس، ونزوئلا شد. اسم نمایشگاه این عکاس نابینا Visión Intransferible است. معنی تقریبی آن می‌شود منظر نادیدنی یا منظر غیر قابل انتقال.  کاری که خانم سونیا انجام می‌دهند، چندان هم غیر علمی یا تجربی نیست. او چند سالی است که در سرتاسر دنیا، کارگاه‌هایی رو برگذار می‌کند که در اونها، نقاشی با نور یا Light Painting را درس می‌دهد. او در کارگاه‌هاش، تدریس‌اش را با این جملات آغاز می‌کند: “ذهن انسان به طرز عجیبی قابل گسترش هست. اون می‌تونه با تمرین و آموزش، کارهایی رو انجام بده که اصولا غیر قابل تصور هستند. مثلا می‌تونه به تنهایی ببینه. بدون چشم”

امیر یاری در این پادکست فارسی (پادکست عکاسی تصویر دیجیتال) درباره عکاس نابینا ، سونیا سوبراتس و تکنیک عکاسی نقاشی با نور می‌گوید. یک شاخه پیچیده از عکاسی که بیشتر از چشم، به ذهن انسان وابسته است.

پخش‌کننده صوت
00:00
00:00
  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

یکی از تنظیمات مهمی که روی عکس‌ها انجام می‌دهیم تراز سفیدی یا همان white Balance است. در واقع تراز سفیدی نوعی تنظیمات بعد از زمان عکس‌برداری است که دوربین به‌وسیله آن می‌تواند رنگ غالب در نور محیط را تشخیص داده و با تراز کردن یا هماهنگ کردن آن، رنگ‌های عکس را به حالت طبیعی درآورد. فرض کنیم که ما در حال عکاسی در محیطی هستیم که به‌وسیله یک لامپ زرد رنگ روشن شده است. این دقیقاً همان مثالی است که در این ویدئو به کار بردیم و روی عکس‌هایی کار می‌کنیم که در فضایی که با یک لامپ تنگستن روشن شده است عکاسی شده‌اند و طبیعتاً تمام رنگ محیط دارای ته رنگ نارنجی است. این رنگ نور می‌تواند باعث خراب شدن رنگ اصلی تمامی سوژه‌های درون عکس شود. اغلب دوربین‌ها در عکس‌های JPEG، این ته رنگ اضافی را حذف می‌کنند، اما نکته مهم درباره عکس‌هایی که با فایل خام می‌گیریم این است که تنظیمات تراز سفیدی یا white Balance در دوربین، هیچ تاثیری روی آن‌ها نمی‌گذارد. در واقع این خود ما هستیم که در داخل نرم‌افزار لایتروم، این تنظیمات را تغییر می‌دهیم.

در لایتروم هم می‌توانیم با استفاده از اسلایدر‌ها یا همان میله‌بارهایی که در بخش تنظیمات Develop وجود دارد، تنظیمات تراز سفیدی عکس‌های خام را تغیر دهیم و هم یک ابزار جداگانه برای معرفی یک نقطه با رنگ خاکستری طبیعی در این برنامه وجود دارد که تنها با یک کلیک می‌تواند رنگ‌های طبیعی را به عکس برگرداند.

اپیزود 07: تنظیم تراز سفیدی در لایتروم

علاوه بر این‌ها، اگر فایلی که روی آن کار می‌کنیم یک فایل RAW یا خام باشد، می‌توانیم از منوی White Balance، منوی تراز سفیدی مورد نظرمان را از میان انتخاب‌های پیش فرض در این منو نیز انتخاب کنیم. دقت داشته باشید که این منو شامل همان گزینه‌هایی می‌شود که در دوربین هم می‌بینیم. به این ترتیب شما می‌توانید دقیقاً مانند خود دوربین هم در داخل لایتروم، منوی White Balance مناسب عکس‌هایتان را انتخاب کنید.

اپیزود 07: تنظیم تراز سفیدی در لایتروم

در این ویدئو یاد می‌گیرید که چطور از تنظیمات تراز سفیدی در لایتروم استفاده کنید و بهترین و طبیعی‌ترین رنگ‌ها را از عکس‌هایتان به دست آورید.

منبع: بلاگ دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

قسمت ششم آموزش لایتروم ، وقتی با لایتروم روی یک عکس کار می‌کنید، در واقع هیچ تغییری روی خود آن عکس انجام نمی‌شود. آنچه که تغییر می‌کند، تنها متادیتا‌ها یا اطلاعات جانبی عکس است. خیلی از عکاسان تصور می‌کنند که متادیتا‌ها، اطلاعات کپی‌رایت یا کلمات کلیدی یا اصلا اطلاعات دوربین در زمان عکس‌برداری است که همراه با عکس ذخیره می‌شود. اگرچه اینها هم جزئی از متادیتا‌ها هستند، اما اصولا وقتی اسلایدر‌های رنگ و نور را در لایتروم تغییر می‌دهید، این اطلاعات هم به عنوان اطلاعات متادیتا، در کنار فایل اصلی ذخیره می‌شوند. اما چرا دانستن این نکته مهم است؟ به این خاطر که وقتی می‌فهمیم که این تغییرات، هیچ تغییری روی فایل اصلی ایجاد نمی‌کند، می‌توانیم درک کنیم که قابلیت ویرایش غیر مخرب که در لایتروم درباره آن حرف می‌زنیم دقیقا به چه معنی‌ست و چه کاری روی عکس‌ها انجام می‌دهد.

ویرایش بدون ترس

قبلا در مقاله فتوشاپ در برابر لایتروم به طور مفصل درباره نرم‌افزارهای ویرایش غیر مخرب و مخرب و اینکه لایتروم و فتوشاپ، دو نمونه عالی از این دو برنامه هستند توضیح دادم. به طور خلاصه اینکه شما وقتی در فتوشاپ تغییری روی عکس ایجاد می‌کنید، اگر دکمه Save را بزنید، هر آنچه از قبل داشته‌اید با هر آنچه تغییر داده‌اید جایگزین می‌شود. در واقع تمام پیکسل‌های تغییر کرده، جانشین پیکسل‌های قبلی می‌شوند و دیگر دسترسی به نسخه اولیه عکس ندارید.

اپیزود 06: ویرایش غیر مخرب در لایتروم
در حالی که در لایتروم، هیچ نگرانی بابت ویرایش‌ها ندارید. شما می‌توانید پس از پایان کار، یا حتی سال‌ها بعد، به عقب برگردید و تمام تغییرات یا بخشی از آنها را منتفی کنید. این یکی از دلایلی است که من همواره این برنامه را برای عکاسان تازه‌کار و دانشجویان عکاسی پیشنهاد می‌کنم. در اینجا دست عکاس باز است تا هرچقدر می‌خواهد با لایتروم بازی کند و هر کاری دوست دارد با عکس‌هایش بکند.

اپیزود 06: ویرایش غیر مخرب در لایتروم

اینجا هیچ محدودیتی برای تنظیمات متعدد نداریم. می‌توانیم از پریست‌های مختلف استفاده کنیم یا تنظیمات مورد علاقه خودمان را روی عکس‌ها ایجاد کنیم. اما از همه مهم‌تر اینکه می‌توانیم تنظیماتی که انجام دادیم را به صورت یک تنظیم عمومی روی تعداد زیادی از عکس‌ها هم اعمال کنیم. در این ویدئو درباره ویرایش غیر مخرب در لایتروم و مزایای آن توضیح می‌دهم.

اپیزود 06: ویرایش غیر مخرب در لایتروم

منبع: بلاگ دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که عکس‌ها یا نوشته‌ها یا حتی صدا و پادکست‌های خودتان را از ترس انتقاد دیگران از همه پنهان می‌کنید، شاید خوب باشد تا این انیمیشن زیبا را ببینید. این انیمیشن که “شرکت اپل” آن را منتشر کرده، Share Your Gift نام دارد و موضوع آن درباره دختر نوجوانی است که هیچوقت از کیفیت کار خودش راضی نیست و از ترس نگاه بدبینانه دیگران به کارهای او، همه خلاقیت‌هایش را از دیگران پنهان می‌کند. اما یک روز به طور اتفاقی به این نتیجه می‌رسد که آنچه او خلق می‌کند، ممکن است بتواند هدیه‌ای به دیگران محسوب شود.

اپل می‌گوید، آیا هیچوقت چیزی را خلق کرده‌اید که از نمایش آن به دیگران بترسید؟ موسیقی پس زمینه این انیمیشن زیبا، Come Out and Play نام دارد و کاری از شاعر و خواننده آمریکایی Billie Eilish است. در شعر این موسیقی می‌شنویم:

You see the piece of paper
Could be a little greater
Show me what you could make her
You’ll never know until you try it
Hmm-mm
And you don’t have to keep it quiet

And I know it makes you nervous
But I promise you, it’s worth it
To show ’em everything you kept inside
Don’t hide, don’t hide
Too shy to say, but I hope you stay
Don’t hide away
Come out and play

تو می‌تونی ببینین که یک تکه کاغذ می‌تونه کمی بهتر از این باشه
پس به من نشون بده که چه کاری می‌تونی باهاش بکنی
تا  تلاش نکنی، نمی‌فهمی چی می‌شد.
فقط مهم اینه که اون رو مخفی نکنی

می‌دونم ممکنه کمی نگرانت کنه
اما بهت قول می‌دم که ارزشش رو داره
تا به بقیه نشون بدی چه چیزی در درون تو هست
پنهانش نکن، خجالت می‌کشی که بگی، می‌دونم
اما امیدوارم بتونی بگی
بتونی بیرون بیای و به همه نشون بدی

به امید اینکه با امکاناتی که امروز برای نمایش ایده‌های خودمان داریم، بتوانیم با ایده‌ها و خلاقیت‌های بسیار بیشتری روبرو بشیم. فراموش نکنید، ما در دنیا چیزی به نام استعداد نداریم و هر آنچه هست، علاقه و تلاش افراد در مسیری است که به آن علاقه دارند.

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

پیش نمایش‌ها در لایتروم به انواع مختلف حالت‌های نمایش عکس گفته می‌شود که باآنها می‌توانید عکس‌های مختلف موجود در یک پوشه یا یک مجموعه عکس را مشاهده یا با هم مقایسه کنید. در اغلب برنامه‌های مدیریت عکس، پیش‌نمایش عکس‌ها به دو حالت Thumbnail یا بند انگشتی (همان حالتی که به صورت شطرنجی کنار هم چیده می‌شوند) و یک حالت تمام صفحه یا Full Screen محدود می‌شود. اما در لایتروم روش‌های مختلفی برای پیش نمایش عکس‌ها وجود دارد. در این ویدئو به شما می‌گویم که چطور می‌توانید از این حالت‌های پیش نمایش استفاده کنید.

حالت‌های پیش نمایش چه کاربردی دارند؟ چه دلیلی دارد که اینهمه حالت‌های پیش نمایش مختلف در لایتروم داشته باشیم؟ یا چرا اصولا حالت پیش نمایش 1:1 در ماژول Develop بلا استفاده است؟ در این ویدئو درباره این موضوع صحبت می‌کنم.

آموزش لابتروم

تفاوت‌های این روش‌های پیش نمایش، چیزی هستند که بیشتر از توضیحات این ویدئوی آموزش لایتروم بودند و برای همین هم آنها را در قالب یک مقاله برایتان توضیح می‌دهم. اگر می‌خواهید که برنامه لایتروم با بالاترین کارآیی خودش برایتان کار کند، باید این روش‌های پیش نمایش را به خوبی بشناسید و بدانید که هر کدام در چه جایی کاربرد دارند؟

 

چرا لایتروم پیش نمایش‌ها را می‌سازد؟

یک اشتباهی که خیلی از کاربران درباره لایتروم می‌کنند این است که عملکرد‌های آن را با برنامه‌ حرفه‌ای ویرایش عکس فتوشاپ اشتباه می‌گیرند. به عنوان مثال وقتی شما در داخل فتوشاپ، یک عکسی را باز می‌کنید، پیش نمایش یا Preview آن را نمی‌بینید، بلکه در این حالت، شما در حال نگاه کردن به “خود آن عکس” هستید. تفاوت مهمی که اینجا وجود دارد، دقیقا به عملکرد این دو برنامه برمی‌گردد. این دو برنامه، از دو روش ویرایشی کاملا متفاوت برای کار روی عکس‌ها استفاده می‌کنند.

پیش نمایش لایتروم

فتوشاپ، یک برنامه ویرایش پیکسل‌های عکس است. هر کاری روی یک عکس انجام می‌دهیم، در واقع در حال تغییر پیکسل‌های آن عکس هستید و تمامی این پیکسل های تغییر کرده، نهایتا روی خود همان عکس، یا در قالب یک عکس جدید، ذخیره می‌شوند. اما لایتروم یک برنامه “پارامتریک” است. در واقع، لایتروم هیچ تغییری روی عکس اصلی شما ایجاد نمی‌کند. در عوض، تمامی تغییراتی که روی عکس می‌دهید را در جایی به نام کاتالوگ ضبط می‌کند و هر زمان عکس را باز می‌کنید، پیش نمایشی از آن تغییرات را روی آن عکس به شما نشان می‌دهد. حالا این پیش نمایش تغییرات که از روی کاتالوگ خوانده می‌شود، روی چه چیزی به شما نشان داده می‌شود. روی همان Preview تصویر! بنابراین لایت روم ، به این Previewها یا پیش نمایش‌های عکس نیاز دارد، تا نتیجه تغییراتی که انجام دادید را روی آنها به شما نشان دهد (بدون اینکه فایل اصلی را باز کند).

 

منبع: بلاگ دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

سیاری از عکاسان معتقدند که برنامه لایتروم، بهترین و سریع‌ترین برنامه برای مدیریت و ویرایش تعداد زیادی عکس‌ خام است و قابلیت‌های این برنامه در این زمینه بسیار فراتر از فتوشاپ است. اگرچه نمی‌توان به طور دقیق گفت که کدامیک از این دو برنامه، برای عکاسان مفید‌تر هستند (چون در واقع مکمل همدیگر هستند)، اما دست کم می‌توان با اطمینان گفت که میان‌برهای جالب برنامه لایتروم، می‌توانند این برنامه را به سریع‌ترین برنامه برای انجام کارهای تکراری در رابطه با مدیریت و ویرایش عکس‌ها تبدیل کنند.

اطلاعات آموزش

نرم افزار : Lightroom Classic CC

زمان آموزش : 11 دقیقه

قیمت : رایگان

در این ویدئوی کوتاه، می‌خواهم به شما بگویم که روند کاری من در برنامه لایتروم شامل چه ترفند‌هایی می‌شود. 7 نکته‌ای که در این آورده شده‌اند به ترتیب اهمیت آن‌ها در روند کاری من توضیح داده می‌شوند. طبیعتاً برخی از آن‌ها بیشتر شناخته شده‌اند و خیلی از عکاسان از آن‌ها استفاده می‌کنند و برخی از آن‌ها هم احتمالاً ناشناخته‌تر هستند و باعث می‌شوند تا کارهای مدیریت و ویرایش عکس در لایتروم برای من سریع‌تر انجام شوند. امیدوارم که با هیچ‌کدام از آن‌ها از قبل آشنا نباشید و این آموزش به شما کمک کند که بتوانید روند کاری خودتان را سریع‌تر و بهتر کنید. بنابراین از آخرین گزینه شروع می‌کنم:

 

سطح این آموزش، کمی بالاتر از مبتدی است و طبیعتا بیشترین کاربرد آن برای عکاسی عروسی و پرتره است. اگر قبلاً با لایتروم کار نکردید، ممکن است لازم باشد تا آموزش لایتروم  صفر تا صد را هم مشاهده کنید و مراحل را دقیقاً گام به گام جلو بروید.

ترفند لایتروم شماره 7: انتخاب مجدد ابزار Spot Removal

یکی از قابلیت‌هایی که لایتروم دارد این است که می‌توانید بدون ویرایش فایل اصلی، زوائد و اشکالات روی فایل خام را مستقیماً، با ابزار Spot Removal برطرف کنید. برای این کار ابزار Spot Removal را به صورت قلم مو روی آن بخش می‌کشید و خود لایتروم، یک بخشی از تصویر را انتخاب و جایگزین آن بخش می‌کند. اما مشکل اینجاست که اغلب اوقات این انتخاب، جای درستی ندارد. این به هوش مصنوعی لایتروم و وضعیت عکس شما برمی‌گردد که بتواند آن بخش از تصویر را با بخشی که همخوانی مناسبی دارد جایگزین کند یا نه.
گاهی اوقات خود من به صورت دستی این بخش را تغییر می‌دهم. اما در اغلب موارد از دکمه” / ” (کنار دکمه نقطه در کیبورد که علامت سؤال هم روی آن قرار دارد) استفاده می‌کنم. هر بار که این دکمه را می‌زنید، لایتروم سعی می‌کنم محل انتخاب شده برای نمونه‌گیری را تغییر دهد و محل دیگری را به شما نشان دهد. معمولاً با چند بار زدن این دکمه، محدوده تغییر پیدا کرده برایتان رضایت بخش خواهد بود.

ترفند لایتروم شماره 6: افزایش محو شدگی دور قلم

می‌دانیم که در لایتروم یک قلم برای کار کردن روی محدوده‌های کوچک یا Local Adjustment داریم که با آن می‌توانیم رنگ و نور یا برخی تنظیمات دیگر را روی یک محدوده کوچکی اعمال کنیم. این قلم، همان دکمه‌های میان‌بر فتوشاپ را دارد. یعنی با دکمه‌های ] و [ می‌توانیم آن را بزرگ‌تر و کوچک‌تر کنیم. من تا همین چند نسخه پیش در فتوشاپ با همین روش، نوک قلم‌موها را بزرگ‌تر و کوچک‌تر می‌کردم. اما در نسخه‌های جدید که دکمه Alt را نگه می‌دارم و با راست کلیک کردن روی صفحه و کشیدن به سمت راست و چپ، این کار را می‌کنم، دیگر از این میان‌بر استفاده نمی‌کنم. در لایتروم، هنوز این میان‌بر جدید ارائه نشده و همان میان‌بر قبلی کار می‌کند. اما آن میان‌بر که با صفحه کلید کار می‌کرد، یک میان‌بر دیگر هم داشت که خیلی پر کاربرد بود: نگه داشتن دکمه Shift با همان دکمه‌های ] و [ برای کم و زیاد کردن محوشدگی دور قلم، اگرچه میانبر کوچکی است، اما بسیار پرکاربرد است. با این کار، دیگر نوک قلم روی عکس‌هایی که با Local Adjustments روی آن‌ها کار می‌کنید، لکه نمی‌اندازد.

ترفند لایتروم شماره 5: مد نمایشی Survey Mode

در بین مد‌های نمایشی عکس‌ها در لایتروم، من بیشتر از همه به مد نمایش Survey Mode علاقه دارم. این حالت برای انتخاب عکس‌های شبیه به هم عالی است. چون می‌توانید چند عکس را انتخاب کنید و لایتروم آن‌ها را کنار هم می‌گذارد و با خارج کردن از حالت انتخاب (Deselect) هر کدام در نوار زیرین پنجره، دوباره آن‌ها را با چیدمان جدید کنار هم می‌چیند. مثلاً فرض کنید دوربین را روی عکس‌برداری پی‌درپی یا Burst Mode گذاشته‌اید و از یک صحنه، 8 یا 9 عکس پشت سر هم گرفتید. با این حالت می‌توانید همه آن‌ها را کنار هم ببینید و بهترین را انتخاب کنید.دکمه N به عنوان میان‌بر این حالت انتخاب شده و برای من بسیار پر استفاده است.

ترفند لایتروم شماره 4: Shift و دو بار کلیک

راستش دقیقاً نمی‌دانم نام این دکمه میان‌بر را چه بگذارم. در لایتروم و همچنین در ویرایشگر فایل خام فتوشاپ، یک قابلیت جالب وجود دارد که با آن می‌توانید همه عکس را به صورت خودکار، تنظیم رنگ و نور کنید. مانند همه قابلیت‌های خودکار دیگر، این روش هم خیلی وقت‌ها اشتباه می‌کند و ممکن است تنظیماتی که من دوست دارم را لود نکند. اما با یک ترفند کوچک می‌توانید به کارتان سرعت بیشتری بدهید. کافیست وقتی در ماژول Develop قرار دارید و در حال ویرایش عکس هستید، دکمه Shift را نگه دارید و روی هر کدام از اسلایدر‌ها دو بار کلیک کنید. با این کار، دقیقاً همان اسلایدر با تنظیمات خودکار، تغییر می‌کند. من این روش را بسیار بیشتر از زدن روی دکمه Auto دوست دارم، چون به صورت انتخابی و موردی، روی هر کدام از بخش‌ها می‌تواند اعمال شود.

ترفند لایتروم شماره 3: نشان دادن ماسک با O

نمی‌دانم چرا طراحان لایتروم، دکمه Show Selected Mask Overlay را آن‌قدر کوچک طراحی کرده‌اند. شاید خودشان زیاد از آن استفاده نمی‌کنند! به‌هرحال اگر می‌خواهید هر بار برای دیدن محدوده تأثیر قلم موی Local Adjustments، روی مانیتور خم نشوید، دکمه O را فراموش نکنید. با این دکمه می‌توانید بفهمید که محدوده تأثیر قلم موی “تنظیمات منطقه‌ای” تا کجاست و اگر لازم است بخش‌هایی از آن را هم پاک کنید.

ترفند لایتروم شماره 2: میانبر برش مخصوص آلبوم

وقتی می‌خواهید عکس‌ها را برش بزنید می‌دانید که جهت عمودی و افقی تصویر هم مهم است. مثلاً فرض کنیم می‌خواهید همه عکس‌ها را با نسبت 2:3 به صورت عمودی برش بزنید. طبیعتاً وقتی اندازه 2:3 را برای نسبت برش انتخاب می‌کنید، خود لایتروم، براساس عمودی یا افقی بودن عکس، این نسبت را به صورت عمودی یا افقی روی عکس قرار می‌دهد. با کلیک کردن دکمه X روی کیبورد، همین نسبت بلافاصله می‌چرخد و به این ترتیب می‌توانید همه عکس‌ها را، چه عمودی و چه افقی، به یک صورت برش بزنید. این قابلیت خصوصاً زمانی که می‌خواهید عکس‌های زیادی را برای اینستاگرام یا آلبوم‌های آنلاین برش بزنید هم بسیار پرکاربرد است.

ترفند لایتروم شماره 1: دکمه‌های Before و After

این دکمه‌ای است که من در حین ویرایش عکس‌ها بارها و بارها از آن استفاده می‌کنیم. وقتی در ماژول Develop هستید، و روی عکس‌های مختلف کار می‌کنید، با دکمه ” \ ” می‌توانید وضعیت قبل و بعد از تغییراتی که اعمال کردید را مشاهده کنید. این دکمه در بالای دکمه Shift قرار دارد و در اغلب کیبورد‌های فارسی با حرف پ یا ژ مشخص شده است.

همانطور که قبلاً هم گفتم، ممکن است با برخی از این دکمه‌ها از قبل آشنا بوده باشید. اما امیدوارم حداقل چند تا از آن‌ها برایتان کارآمد باشد و سرعت عمل شما را در حین کار با لایتروم افزایش دهد. می‌دانیم که بخش مهمی از کار به عنوان یک عکاس حرفه‌ای این است که بتواند کارهای تکراری را با سرعت بیشتری انجام دهد و زمان بیشتری برای کارهای خلاقانه‌تر برای خود ایجاد کند. کار کردن با میان‌برهای لایتروم به ما امکان می‌دهد تا سرعت عمل خودمان را در حین کارهای روزمره افزایش دهیم.

امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر درباره وارد کردن عکس‌ها به لایتروم از روی هارد دیسک سوالی دارید در بخش کامنت‌ها بپرسید. عکس بخیر

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

فرقی نمی‌کند که یک عکاس آماتور باشید یا یک عکاس حرفه‌ای. به‌هرحال ممکن است گاهی اوقات پیشنهاد انجام عکاسی یک عروسی به شما بشود که احتمالا خارج از تجربیات شماست. فرض می‌کنیم که شما یک عکاس خبری یا عکاس منظره حرفه‌ای هستید و قصد دارید با توجه به دانش فنی که درباره یکی از این شاخه‌های عکاسی دارید، سفارش کار در زمینه عکاسی عروسی را هم بپذیرید. سؤال اینجاست که آیا دانش تئوری ما برای قبول سفارش کافیست؟ یا اگر کافی نیست به چه نکات دیگری باید توجه کنیم تا بتوانیم از پس یک پروژه کاری برآییم؟

این پرسش می‌تواند هم برای عکاسان و هم برای فیلم‌برداران باشد. اگر یک کاربر آماتور هستید که دانش فنی استفاده از تجهیزات و نگاه خاص و هنرمندانه یک عکاس یا فیلم‌بردار را ندارید، پاسخ این سؤال کاملاً واضح است: نه. هرگز نباید این کار را قبول کنید. اما اگر دوربینتان را به خوبی می‌شناسید و اصطلاحاً با زیر و زبر امکانات آن آشنا هستید، کار با نور‌ها را بلدید، می‌دانید که چطور کادربندی کنید و نهایتاً مهارت خوبی در زمینه استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم دارید، احتمالاً پاسخ شما به این سؤال، “بله” خواهد بود. اگر در این زمینه‌هایی که گفته شد، تبحر دارید، فارغ از اینکه آماتور یا حرفه‌ای هستید (پیشتر درباره مقصود ما از عکاس آماتور و حرفه‌ای توضیح داده‌ایم)، باز هم باید پیش از پذیرفتن یک سفارش به موارد دیگری نیز توجه کنید تا اطمینان پیدا کنید که می‌توانید کار را بی‌نقص انجام دهید.
در ادامه نظر خودم را درباره آنچه که می‌تواند انجام این سفارش را برای شما و برای مشتری‌تان لذت‌بخش و کارآمد کند توضیح می‌دهم. فرقی نمی‌کند که شما در عکاسی تازه‌کار باشید یا مشتری شما، تنها یک دوست یا همسایه نزدیک باشد. دانستن این نکات به‌هرحال برای شما ضروری است.

سفارش عکاسی عروسی

انتظارات مشتری شما چقدر است؟

در این مرحله ابتدا باید مطمئن شوید که آیا مشتری شما با عکاسان دیگری کار کرده یا اصطلاحاً نمونه کارهای دیگران را دیده یا خیر. این مسئله می‌تواند روی انتظاری که از شما به عنوان یک عکاس یا فیلم‌بردار دارند تأثیر بگذارد. من همواره سعی می‌کنم از همان ابتدا به طور کامل با مشتری‌هایم روراست و واضح برخورد کنم و کاملاً درباره آنچه که قرار است در اختیارشان بگذارم و توانایی‌هایی که دارم توضیح دهم. این مسئله کمک می‌کند تا اگر تصور کار فوق‌العاده یا خاصی را دارند که من از پس آن برنمی‌آیم، از همان ابتدا کار را نپذیرم و از برخورد‌ها و نارضایتی‌های بعدی جلوگیری شود. در غیر این صورت، هم تصور و انتظار آن‌ها از عکس‌هایی که قرار است بگیرم بالا نمی‌رود و موجب تخریب وجه کاری و تجربه من نمی‌شود و هم راحت‌تر می‌توانم حساب‌های مالی‌ و هزینه‌های کار را تسویه کنم.
علاوه بر این رضایت مشتری هم فراهم می‌شود. علاوه بر این اگر مشتری من، یک دوست یا همکار نزدیک باشد هم، رابطه من با او همچنان پایدار باقی می‌ماند. اما گاهی اوقات هم هست که یک دوست یا همکار نزدیک فقط می‌خواهد که من آنجا باشم و اصولاً نمی‌خواهد آن کار را به شخص دیگری بسپارد. بنابراین در اینجا هدف کاملاً مشخص است و سود مالی جنبه ثانویه پیدا می‌کند و در مرحله بعدی قرار می‌گیرد.

گاهی اوقات پیش می‌آید که ممکن است یکی از دوستان یا آشنایان بخواهند از یک محصول خاص، مثلاً جواهراتی که توسط شرکت آن‌ها تولید شده است عکاسی کنم.

اصولاً من یک عکاس عروسی و پرتره هستم. یعنی تجربه من در رابطه با افرادی است که می‌خواهند از آن‌ها عکسی گرفته شود که مثلاً از آن در آلبوم عروسی یا خانوادگی‌شان استفاده کنند. بنابراین احتمالاً نیاز به ویرایش عکس‌ها دارند و طبیعتاً باید روش‌های رتوش و ویرایش عکس‌ها را نیز بدانم و این کار به من اجازه می‌دهد تا یک آلبوم عروسی را برای آن‌ها طراحی کنم که عموماً در لابراتوار‌های چاپ عکس و به‌وسیله چاپ شیمیایی روی کاغذ عکاسی چاپ می‌شود. اما گاهی اوقات پیش می‌آید که ممکن است یکی از دوستان یا آشنایان بخواهند از یک محصول خاص، مثلاً جواهراتی که توسط شرکت آن‌ها تولید شده است عکاسی کنم. در چنین حالتی پس از قدردانی از لطف و اعتمادی که به من داشتند، سؤال می‌کنم که چرا با وجود عکاسان حرفه‌ای که در زمینه عکاسی صنعتی فعال هستند، تصمیم گرفته که این کار را به من بسپارد. این امکان وجود دارد که پس از گفتگو و صحبت درباره دلایل ارجاع کار به من و معرفی عکاسان دیگر، این پروژه عکاسی را از دست بدهم. اما گاهی اوقات دلایل خاصی وجود دارد که تصمیم گرفته‌اند درباره آن کار با من گفتگو کنند. این‌ها دلایل عمومی برای چنین سفارشی هستند:

  • آن‌ها فقط دنبال کسی هستند که یک دوربین بزرگ DSLR دارد و تصور می‌کنند که هرچقدر دوربین و لنز یک عکاس بزرگ‌تر باشد، احتمالاً بهتر می‌تواند از محصول آن‌ها عکس بگیرد. طبیعتاً قرار نیست من برایشان درباره مزیت‌های دوربین‌های بدون آینه و برتری‌های آن‌ها نسبت به دوربین‌های DSLR توضیح دهم. واضح است که چنین شخصی نمی‌تواند مشتری من باشد. آن‌ها هیچ ایده‌ای درباره کیفیت کار ندارند و اگر لازم باشد برای انجام این پروژه، یک لنز مخصوص عکاسی با ماکرو یا یک خیمه نور و ست نور‌های پیوسته اجازه کنم، بعید است که بخواهند چنین هزینه‌ای را بپذیرند. تصور آن‌ها این است که من می‌توانم با همان قیمتی که مثلاً یک عکس 13×18 از خودشان گرفته‌ام، یک عکس 13×18 هم از ساعت یا انگشتری که تولید می‌کنم بگیرم. در حالی که خودم می‌دانم که لنز Nikon 70-200mm f/2.8 من، اگرچه برای عکاسی پرتره و عروسی عالی است، اما برای این پروژه مناسب نیست و طبیعتاً مجبور به اجاره تجهیزات و افزایش قیمت تمام شده کار هستم.
  • آن‌ها شما را از قبل می‌شناسند و می‌دانند که نه تنها دانش خوبی در شاخه عکاسی خودتان دارید، بلکه می‌توانید در صورت نیاز، در شاخه‌های دیگر نیز فعال باشید. برای چنین افرادی باید کاملاً به وضوح توضیح دهید که از آنجا که این کار، به عنوان کار روزانه یا روتین شما محسوب نمی‌شود، این احتمال وجود دارد که بتوانید از پس کار برآیید. اما به کمی زمان بیشتر برای سعی و خطا نیاز دارید و در عوض، می‌توانید با هزینه‌ای پایین‌تر از معمول این کار را برایشان انجام دهید. در صورت توافق می‌توانید بستن قرارداد را به بعد از انجام یک نمونه برای ایشان محول کنید و سعی کنید در زمان تعیین شده، نمونه‌ای با حداکثر توانایی خودتان آماده کنید. پس از آن، اگر هر دو از کیفیت و قیمت تمام شده رضایت داشتید، می‌توانید قرارداد انجام کار را بنویسید و در غیر این صورت، باید به راحتی از پذیرش کار صرف‌نظر کرده و رابطه خودتان را برای انجام سفارش‌های دیگر در آینده حفظ کنید.

سفارش عکاسی عروسی

آیا پیش از این روی پروژه مشابهی کار کرده‌اید؟

به خاطر دارم که چند سال پیش، مسئول بازاریابی یک شرکت تولید مبلمان اداری به آتلیه من آمد و درباره عکاسی از برخی از محصولات جدیدشان برای کاتالوگی که می‌خواستند تولید کنند سؤال کرد. شانس با من یار بود. زیرا حدود یک سال قبل، من برای وب‌سایت یکی از دوستانم، از کارگاه ساخت مبل و میز نهارخوری او عکاسی کرده بودم و نمونه کارهای این نوبت عکاسی را در آرشیوم داشتم. اگرچه مبلمان اداری، تفاوت‌های زیادی با مبلمان خانگی دارد، اما نزدیک بودن روند کاری این دو پروژه و شباهت‌های ساختاری که به لحاظ اجرا دارند، باعث شد تا بتوانم این پروژه را بپذیرم و ضمناً در ادامه یک همکاری موفق، سال بعد هم همین پروژه را تکرار کنیم.

طبیعتاً داشتن نمونه کار از پروژه‌های مختلف می‌تواند تأثیر خوبی روی مشتری شما بگذارد و همچنین شما را با چالش‌های اجرای آن آشنا می‌کند تا بتوانید برآورد بهتری از زمان و هزینه‌ای که می‌خواهید برای انجام آن اعلام کنید به دست بدهد.

انجام پروژه‌های رایگان برای دوستان و آشنایان و همچنین تجربه کردن پروژه‌های شخصی در زمان‌هایی که به لحاظ کاری خلوت هستید، می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. به عنوان مثال من همین چند هفته پیش، لنز یکی از دوستانم را به امانت گرفته بودم تا کیفیت کاری آن را در برابر لنز‌های خودم مقایسه کنم. از آنجا که این لنز، یک لنز ماکرو بود تصمیم گرفتم تا با دانش تئوری که در زمینه عکاسی جواهرات داشتم، از زیورآلات همسر و اعضای خانواده‌ام عکاسی کنم. این پروژه نزدیک دو روز طول کشید و به عنوان یک تجربه و نمونه کار برایم جالب بود. اگرچه هنوز هیچ مشتری در رابطه با این شاخه از عکاسی به من مراجعه نکرده، اما عکاسی و ویرایش این عکس‌ها، علاوه بر لذتی که برایم دارد، می‌تواند در آرشیو عکس‌هایم باقی بماند، و از کجا معلوم، شاید یک روزی باعث شود تا بتوانم یک پروژه عالی با آن بگیرم.

سفارش عکاسی عروسی

پروژه‌های مشابه، خیلی هم شبیه نیستند!

گاهی اوقات تصور ما یا مشتریان درباره یک پروژه مشابه، کمی اشتباه است و پذیرفتن پروژه‌ای که به نظر می‌رسد شباهت زیادی با آنچه قبلاً انجام داده‌ایم، ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشد.به عنوان مثال یک عکاس پرتره که همواره در آتلیه شخصی خودش کار کرده است، ممکن است برای عکاسی عروسی در فضای باز یا عکاسی از مدل‌های خانم و آقا برای کیف و کفش چرم، آماده نباشد.
باز هم به خاطرات خودم برمی‌گردم. چند سال پیش من برای یک شرکت تولید رنگ مو در ایران عکاسی می‌کردم. این عکس‌ها معمولاً برای وب‌سایت یا کاتالوگ‌هایی که تولید می‌کردند استفاده می‌شد و هر دوی ما، یعنی هم من و هم مدیر هنری شرکت، از نتیجه کار راضی بودیم. اما یک روز مسئول هنری شرکت به ملاقات من آمد و توضیح داد که قرار است یک سری محصولات خوشبو کننده جدید مانند عطر و اسپر‌های جدید هم تولید کنند و درباره عکاسی از آن‌ها با هم قرار گذاشتیم. من پیش از آن، هرگز تجربه عکاسی از محصولات شیشه‌ای را نداشتم. شیشه‌های عطر بزرگ و کوچک و شیشه‌های عطر اشانتیونی که قرار بود همراه آن‌ها عکاسی شوند، با تکنیک‌هایی کاملاً متفاوت از ظروف پلاستیکی که برای تیوب‌های رنگ مو به کار می‌روند، عکاسی می‌شوند. به خاطر دارم که چقدر برای نورپردازی و ثبت عکس‌های آن‌ها با مشکل روبرو شدم و متأسفانه در آن زمان مثل امروز، امکان استفاده از منابع آنلاین و اینترنتی وجود نداشت. تعلل در این کار می‌توانست به قیمت از دست دادن این مشتری که بخش بزرگی از کارهای من را شامل می‌شد تمام شود. اگرچه بعداً توانستم با مراجعه به چندین دوست و آشنای مختلف، بالاخره کار را به نحوی تمام کنم و تحویل بدهم، اما در بسیاری از پروژه‌ها مسئله به همین سادگی ختم نمی‌شود و ممکن است به شدت دردسرساز شود.

سفارش عکاسی عروسیآیا ابزارهای کافی در اختیار داریم؟

“نه! اما می‌توانم اجاره کنم”، خیلی اوقات برای گرفتن یک پروژه کافی نیست. این اتفاق خصوصاً درباره پروژه‌های فیلم‌برداری خیلی اهمیت دارد. اجاره یک دوربین یا لنز عکاسی، به لحاظ تکنیکی آن‌قدرها مشکل نیست و احتمالاً می‌توانید خودتان از پس آن برآیید. اما در مورد پروژه‌های فیلم‌برداری، استفاده از یک لرزشگیر یا گیمبال دستی، استفاده از یک پهپاد برای فیلم‌برداری هوایی، به کارگیری تجهیزات حرفه‌ای صدابرداری، ویرایش یک ویدئوی با رزولوشن 4K و مواردی از این دست، فراتر از اجاره کردن تجهیزات است. در چنین مواقعی ممکن است یا نتوانید تجهیزات مخصوص را اجاره کنید یا حتی نتوانید با آن‌ها کار کنید. قبول کردن پروژه و سپردن آن به دیگران هم اصلاً و ابداً، روش درستی نیست و سال‌ها تجربه به من نشان داده که نتیجه کار بسیار وخیم‌تر از چیزی می‌شود که می‌توانید حدس بزنید.

حتی در مورد تجهیزات عکاسی هم، موضوع آن‌قدرها ساده نیست. همه ما میدانیم که برای عکاسی ماکرو، به یک لنز ماکرو نیاز داریم. اما چند نفر از ما به طور عمومی از قابلیت ویرایشی و نرم‌افزاری Focus Stacking که برای عکاسی از جواهرات ضروری است و روش‌های پیچیده آن در فتوشاپ استفاده می‌کنیم و در آن مهارت داریم؟ حتی اگر هم این روش را بدانیم، Focus Stacking در عکاسی ماکرو، کاملاً با Focus Stacking در عکاسی منظره و پرتره متفاوت است و علاوه بر شناخت این تکنیک، به سه‌پایه و هد مخصوص این کار نیاز دارد که استفاده از آن واقعاً مشکل است.

ابزارها را در انجام پروژه‌ها دست کم نگیرید. محتویات کیف یک عکاس حرفه‌ای که پر از لنز‌ها و بدنه‌ها و فلاش‌های مختلف است، لزوماً برای یک پروژه خریداری نشده‌اند و قرار نیست در یک پروژه، از همه آن‌ها استفاده شود. هر کدام از آن‌ها در طول زمان، برای پروژه‌های مختلفی تهیه شده‌اند و اصولاً این هزینه‌ها و اصطلاحاً خواباندن سرمایه، برای همین است که علاوه بر دانش، تجهیزات مورد نیاز را هم در اختیار داشته باشند.

آیا افراد مورد نیاز را در دسترس داریم؟

این بخش از کار دقیقاً همان جایی است که عکاسان عروسی، کاملاً با آن درگیر هستند. عکاسی عروسی، یکی از آن پروژه‌هایی است که نه فقط یک عکاس، بلکه گروهی از افراد مختلف درگیر آن می‌شوند. عکاس یا عکاسان، دستیار نورپردازی، فیلم‌بردار خانم، فیلم‌بردار آقا، صدا بردار، کسی که با کرین یا هلی‌شات کار می‌کند، … همه این افراد در روز عروسی درگیر کار خواهند بود. ضمن اینکه در روز‌های بعد از مراسم هم به یک طراح آلبوم، مونتاژ‌کار، لابراتور چاپ عکس‌ها، صحافی برای آلبوم عروسی، … و بسیاری کارهای دیگر نیاز دارید. آیا افرادی را در این زمینه‌ها می‌شناسید. آیا افرادی که می‌شناسید آن‌قدر حرفه‌ای هستند که بتوانید به آن‌ها اطمینان کنید؟ آیا خوش قول و خوش برخورد هستند؟ آیا کار را از شما نمی‌گیرند؟ این‌ها سؤالاتی است که باید پیش از پذیرفتن پروژه‌های گروهی از خودتان بپرسید.

سفارش عکاسی عروسی

اگر از پس آن برنیایید چه؟

پذیرفتن پروژه از کسانی که به شما نزدیک هستند و ممکن است در آینده باز هم با هم روبرو شوید، ریسک بالاتری دارد. زیرا نه تنها پولی به دست نمی‌آورید و هزینه‌های کار را هم خودتان متحمل می‌شوید، بلکه وجه کاری شما نیز خراب خواهد شد و ممکن است نتیجه آن تا سال‌ها ادامه داشته باشد.
برخی کار‌ها هم اصولاً خطر بیشتری دارند. عکاسی از محصولات، آن‌قدر که عکاسی از عروسی خطرناک است، دردسر ندارد. فکرش را بکنید، وظیفه عکاسی و فیلم‌برداری از یک مراسم را برعهده گرفته‌اید و از پس آن برنیایید! بعد از روز عروسی می‌خواهید چه کنید؟
هرگز و هرگز قبول ، پیش از اینکه درباره تجربه و توانایی خودتان، با مشتری به طور دقیق گفتگو و تصمیم‌گیری کنید، چنین کارهایی را نپذیرید. چون ممکن است تنها بخشی از کار را (مثلاً عکاسی پشت صحنه یا عکاسی از مهمانان را) به شما بسپارند یا اصولاً کار را به شخص دیگری بدهند. به‌هرحال بهتر از آن است که فردای روز عروسی شرمنده شوید و با عواقب وخیم این تصمیم روبرو شوید.

فواید رد کردن یک پیشنهاد

فراموش نکنید که نتیجه کار، همواره پول نیست. صادق بودن با مشتریان، می‌تواند در دراز مدت شما را به فردی امین برای مشاوره تبدیل کند و طبیعتاً فردی که به عنوان یک مشاور امین در ذهن دیگران جای می‌گیرد، همواره این فرصت را دارد که سفارش‌های بعدی را (در صورت افزایش توانایی) خود بر عهده گیرد. همچنین می‌توانید با معرفی کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید به افراد خبره‌ای که می‌شناسید، خود را به عنوان یک همکار با روابط عمومی خوب در ذهن آن‌ها به جای بگذارید و رابطه کاری و حرفه‌ای خوبی را با آن‌ها رقم بزنید. به‌هرحال شما نیز در زمینه‌های مختلفی مهارت دارید و احتمالاً سفارش‌هایی نیز از طرف آن‌ها به شما ارجاع می‌شود.
همواره سطح کار خودتان را در هر شاخه‌ای که هستید ارتقا دهید، با مشتریان صادقانه و هوشمندانه برخورد کنید.

  • تصویر دیجیتال
  • ۰
  • ۰

یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب می‌شود تا بسیاری از ما از برنامه لایتروم استفاده می‌کنیم، امکان مدیریت فایل‌های خام در لایتروم است. لایتروم به عنوان یک برنامه یکپارچه مدیریت و ویرایش عکس برای عکاسان، می‌تواند هم عکس‌ها را ویرایش و ادیت کند و هم فایل‌های خام را برای ما به نمایش بگذارد. خصوصاً اینکه فایل خام بسیاری از دوربین‌ها را نمی‌توانید در اکسپلورر خود ویندوز (پنجره نمایش فایل‌ها و درایو‌ها) به صورت مستقیم ببینید و برای این کار باید از فتوشاپ یا لایتروم استفاده کنید. خوشبختانه موتور پردازش فایل‌های خام در این برنامه که همان ویرایشگر فایل خام ادوبی یا Adobe Camera Raw است، با برنامه فتوشاپ یکسان است و وقتی شما این بخش را آپدیت می‌کنید، علاوه بر اینکه می‌توانید این فایل‌ها را مستقیماً در فتوشاپ و لایتروم ویرایش کنید، می‌توانید آن‌ها را در داخل خود پنجره لایتروم هم ببینید.

 

اگر شما از دوربین جدیدی استفاده می‌کنید که فایل‌های خام آن در داخل ویندوز قابل نمایش نیست، می‌بایست در ابتدا فایل آپدیت فایل‌های RAW برای لایتروم و فتوشاپ را دانلود کرده و آن را روی کامپیوتر خودتان نصب کنید. بعد از نصب این فایل، می‌توانید فایل‌های خام را هم در لایتروم و هم در فتوشاپ CC ببینید و باز کنید و طبیعتاً می‌توانید آن‌ها را ویرایش کنید. با این کار دیگر نیازی به برنامه مدیریت فایل‌های خام خود دوربینتان ندارید.

این نسخه از برنامه آپدیت فایل خام در تاریخ نوامبر 2018 منتشر شده است و بنابراین می‌تواند فایل خام دوربین‌های جدیدی مانند Nikon Z7 یا Sony A7 III را نیز باز کند. بنابراین دیگر درباره فایل خام دوربین‌های قبل‌تر از این مدل‌ها هم مشکلی نخواهید داشت.

به دلیل اینکه امکان آپدیت مستقیم محصولات ادوبی از روی وب‌سایت خود این شرکت وجود ندارد، این فایل به صورت یک فایل زیپ از روی سرور اختصاصی مدیافایر دیج ایمیج قابل دریافت است و باید قبل از اینکه آن را روی کامپیوتر خودتان نصب کنید، فایل اجرایی آن را از حالت زیپ خارج کنید. طبیعتاً برای مدیریت فایل‌های خام در لایتروم و به روز کردن فتوشاپ و لایتروم برای باز کردن فایل‌های خام دوربین‌های جدید، بهتر است از نسخه‌های به روز این برنامه‌ استفاده کنید که برای لایتروم کلاسیک و فتوشاپ، نسخه‌های CC مورد استفاده است. اگر از نسخه‌های فتوشاپ قدیمی‌تر استفاده می‌کنید بهتر است ابتدا با مبدل فایل‌های خام به DNG، فرمت این فایل‌ها را تغییر دهید که برای استفاده از امکانات پیشرفته ویرایش عکس در لایتروم، این کار را توصیه نمی‌کنم.

اگر برنامه لایتروم خود را با آپدیت جدید فایل‌های خام نسخه 10.5 به روز کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم از این ویدئو، برای مدیریت و دسته‌بندی عکس‌ها در لایتروم استفاده کنید. البته اگر دوربینتان چندان جدید نیست، احتمالاً نیازی به آپدیت ویرایشگر فایل‌های خام ندارید و می‌توانید از همان موتور پردازشی قدیمی هم برای این کار استفاده کنید.

امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر درباره مدیریت فایل‌های خام در لایتروم سوالی دارید در بخش کامنت‌ها بپرسید. عکس بخیر

منبع: بلاگ دیج ایمیج

  • تصویر دیجیتال